Har du søkt studier ved OsloMet?

Tre glade studenter sitter sammen på en benk og smiler til hverandre. I fanget har de laptop.

Snart student, hvordan blir det?

Snart skal du gå fra å være elev til å bli student. Det innebærer mer frihet og ansvar. Du har en spennende tid i vente.

Det er sikkert masse du lurer på, og kanskje også er litt spent og usikker på. Du er ikke alene.

Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Fra videregående til student: hva nå?

Snart skal du gå fra å være elev til å bli student. Det innebærer mer frihet, ansvar og du har en spennende tid i vente. Her får du svar på dine spørsmål om overgangen.

En gruppe nye studenter og faddere er samlet utenfor en av OsloMets bygninger
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Studenter som jobber på iPad
Podkast: Gjør deg klar til studiestart

Skal du studere hos oss til høsten? Serine, Magnus og Ive deler sine beste tips til studiestart i podkasten "Det går bra".

Ive, Magnus og Serine står foran et tre og smiler til kamera.
en gruppe studenter går ute på campus på studiestart. To av de har på OsloMet t-skjorte.

Studiestart høsten 2024

Lurer du på hvordan studiestart foregår på OsloMet? Når er det velkomstseremoni og hva er det lurt å tenke på før semesteret starter?

Informasjon om studiestart

Hvor jeg skal bo?

Har du søkt på OsloMet? Da kan det være lurt å begynne å tenke på hvor du skal bo til høsten.

Det finnes mange ulike typer boliger å velge mellom. Vil du bo i kollektiv med kjente eller ukjente eller alene, vil du bo nær skog og mark eller midt i sentrum?

SiO (Studentsamskipnaden) har flere enn seks tusen studentboliger du kan søke på. I tillegg er det også et stort privat utleiemarked.

Bli kjent med oss

OsloMet er et universitet med 22.000 studenter, og studentlivet byr på mange nye opplevelser. Her kan du lese mer om hvordan det er å være universitetsstudent og bli kjent med OsloMet.

Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Student på Kjeller? Bli kjent med nærområdet ditt

Når du er ferdig for dagen på campus, er det kort vei inn til Lillestrøm. Her har du tilgang til det meste du trenger innen kultur, kafeer, utendørsaktiviteter og shopping. Les våre tips.

To OsloMet-studenter går ut av campus på Kjeller.
Kor, gaming, eller lacrosse? Bli med i en studentforening!

Har du interesser du vil fortsette med, eller lyst til å prøve noe nytt? Kanskje du synes det virker litt skummelt å begynne å studere uten å kjenne noen? Bli med i en studentforening, da vel!

Syngende studenter på en scene i ulike kostymer, alle holder en hånd på pannen og ser utover. En jente har på seg et knallgult banankostyme, mens noen har OsloMet-t-skjorte eller OsloMet-buttons.

Bli med på velkomstseremonien!

Studenthistorier

Tre studenter foran en folkemasse. En jente på hver side og en gutt i midten som har på seg et tigerkostyme.
Endelig studiestart

Første studiedag er obligatorisk. Dette er en veldig spennende og morsom dag! Du får møte de du skal studere med, på en måte som gjør det lett å bli kjent.

Fadderuke på Oslomet: To unge menn som er faddere smiler. Den ene holder et skilt med "gruppe fem" over hodet.
Velkommen til fadderuke på OsloMet!

– På OsloMet tar vi imot flere tusen nye studenter hvert år – og vi gleder oss masse til å se at campus fylles av nye studenter, sier fadderkoordinator Eileen Golamini.

Ung lærer og to elever i et klasserom. I bakgrunnen er det også elever og noen av dem rekker opp hånda.
Prøv deg i arbeidslivet

Som student ved OsloMet får du testet deg selv i yrket som en del av utdanningen. Det kalles praksis – og du kan til og med ha praksisperioden i utlandet.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Du lurer du kanskje på hvordan området rundt universitetet er? Josefine viser deg sine favoritter på campus Pilestredet.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!