Fields of study
Academic disciplines
Subject areas
Theory of knowledge Philosophy of science Organisation development Working life research Organisational learning Lifelong learning Ancient Philosophy Methodology Work based learning Education and work Action research
Research groups
Research projects
-
Teacher Education Schools and Teacher Education Workplaces in Vocational Teacher Education
Development of an organizational theoretical, didactic model for collaboration between educational institution and field of practice.
Publications and research
Scientific publications
Eikeland, Olav; Frimann, Søren; Hersted, Lone; Jensen, Julie Borup (2022). Are action researchers mixed up? Reviewing and revising basic assumptions, concepts, and terminology in and by means of action research. International Journal of Action Research . Vol. 18.
Eikeland, Olav (2022). På sporet av en syvende forfatning: Aristoteles og den norske samarbeidsmodellen – makt, dialog og organisasjonslæring. ISBN: 978-82-93682-02-8. 506 p.
Eikeland, Olav (2020). Praxis-forskning – iboende i det 20.århundrets filosofiske og metodologiske utvikling. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Ed.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. kap. p. 329-360. Cappelen Damm Akademisk.
Eikeland, Olav (2020). Aksjonsforskning – ansats til en historisk systematikk. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Ed.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. kap. p. 191-223. Cappelen Damm Akademisk.
Eikeland, Olav (2020). Symbiotiske læringssystemer. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Ed.). Medarbeiderdrevet innovasjon. kapittel12. p. 218-246. Gyldendal Akademisk.
Eikeland, Olav; Jensen, Julie Borup (2020). Kært barn har mange navne: læringsspiralens mange forklædninger i organisationsudvikling og aktionsforskning. Aktionsforskning i et læringsperspektiv. 2. p. 41-74. Hans Reitzels Forlag.
Eikeland, Olav (2018). (Why) Does Action Research Need To Intervene And Change Things?. International Journal of Action Research . Vol. 14.
Eikeland, Olav (2018). Den praktiske vending – hva dreier den seg om?. Bilfeldt, Annette; Jørgensen, Michael Søgaard; Andersen, John; Perry, Kevin Anthony (Ed.). Den ufærdige fremtid - Aktionsforskningens potentialer og udfordringer. 12. p. 289-307. Aalborg Universitetsforlag.
Johnsen, Hans Christian Garman; Eikeland, Olav (2018). Coping With Ways of Knowing: A pluralist perspective on knowledge. Johnsen, Hans Christian Garman; Holtskog, Halvor; Ennals, Richard (Ed.). Coping with the Future: Rethinking Assumptions for Society, Business and Work. Chapter 5. p. 87-98. Routledge.
Eikeland, Olav (2018). Utvidede fagfellesskap og symbiotisk læring. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Ed.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. kapittel 2. p. 46-60. Universitetsforlaget.