Prosjektet utforsker epistemiske karakteristikker ved grensearbeid i lærerutdanningen.
Lærere i kombinasjonsstillinger blir brukt som empirisk case for å utforske hvordan lærere som er assosiert med en forventning om å bygge bro mellom to kunnskapsdomener, forhandler og etablerer sitt kunnskapsbidrag i høyere utdanning, og hvordan de går fram for å skape kunnskapskoblinger.
Basert på observasjoner og intervju, utforskes ulike aspekter av grensearbeidet:
- Hvordan forhandler lærere i kombinasjonsstillinger fram sitt kunnskapsbidrag i relasjon til allerede eksisterende ekspertise i høyere utdanning?
- Hvordan relaterer de seg til forskningspraksiser i høyere utdanning?
- Hvilke ressurser trekker de på for å bygge bro mellom høyere utdanning og skolekonteksten?
Funnene identifiserer og demonstrerer det komplekse og krevende arbeidet som er involvert i å forhandle og etablere kunnskapsbidrag på den ene siden, og søke koblinger på tvers av kunnskapsgrenser på den andre siden.
-
Publikasjoner
- Risan, M. (Under review). Negotiating professional expertise: Hybrid educators’ boundary work in the context of higher education-based teacher education. Revised and resubmitted to Teaching and Teacher Education.
- Risan, M. (Under review). Schoolteachers as educators in higher education: Making sense of ‘research’ in the context of research-based teacher education. Under review in Scandinavian Journal of Educational Research.
- Risan, M. (2020). Creating theory-practice linkages in teacher education: Tracing the use of practice-based artefacts. International Journal of Educational Research, 104 (sciencedirect.com)
-
Veiledere