Norsk og dansk språktestingspolicy i praksis – Barnehagelæreres profesjonelle skjønnsutøvelse i det hverdagslige arbeidet med minoritetsspråklige barn
I dette prosjektet utforsker jeg norske og danske barnehagelæreres skjønnsutøvelse i det daglige arbeidet med minoritetspråklige barn, i skjæringspunktet mellom profesjon og styringsrelasjoner i form av språktesting og annen accountability teknologi . Framgangsmåten består av: en pilotstudie, intervjuer med norske og danske barnehagelærere, en dokumentstudie og karttegning av institusjonen for språktesting i den norske og danske offentlige barnehagesektoren . Jeg vil belyse de empiriske funnene ved å trekke på teoretiske perspektiver som institusjonell etnografi, sosiologisk profesjonsteori, bakkebyråkratteori og teorier vedrørende accountability.
Følgende problemstillinger skal drøftes underveis:
- Hvilke styringstekster er tilknyttet norske og danske barnehagelæreres språkarbeid med minoritetsspråklige barn? Hvordan ser de tekstuelle hierarkiene i feltet for språktesting i barnehagen ut i de ulike landene? Hvordan ser de ulike landenes tekstuelle hierarkiene ut sammenliknet med hverandre?
- Hvordan arbeider barnehagelærere med minoritetsspråklige barn i praksis? Hvilken rolle spiller tekster, institusjoner og andre aktører i det daglige språkarbeidet med minoritetsspråklige barn? Hvordan ser det hverdagslige språkarbeidet i norske og danske barnehager ut sammenliknet med hverandre?
- Mestringsstrategier: Opplever barnehagelærerne krysspress fra ulike aktører i feltet for språktesting i barnehagen? Eventuelt, hvilke mestringsstrategier benytter barnehagelærerne for å manøvrere krysspress i forbindelse med språktesting i arbeidshverdagen?
Veileder: Sølvi Mausethagen