Sykepleiestudent skriver ned fordeler og ulemper på en stort ark.

Episode 4: Hvordan velge?

Hvor går veien videre? Vi har fulgt Bjørn Harald i tre episoder. Har møtene med masterstudenten, foreleseren og en rekrutterer gitt ham svarene han leter etter?

Crunch time: Master eller ikke master?

Reisen er ved veis ende. Nå får vi vite hvor veien går videre, og hva Bjørn Harald bestemmer seg for.

I tre episoder med mange spørsmål og svar har Bjørn Harald møtt masterstudenten, en foreleser på masternivå og en som faktisk sitter på andre siden av bordet med ansvar for å ansette deg og meg.

Skal, skal ikke...

Det er tydelig at Bjørn Harald har mange ubesvarte spørsmål som svirrer rundt i hodet. Han er ikke helt overbevist om masterstudiet vil ta for mye av dagen slik at han ikke får tid til andre ting. Han er også fremdeles i tvil om en mastergrad vil hjelpe ham til en bedre jobb i fremtiden.

Forlemper og ulemper

Bjørn Harald vet at det er lurt å skrive ned fordeler og ulemper når viktige valg står for døren. Først og fremst er det nødvendig for ham å jobbe ved siden av studiene, og i tillegg ha litt egentid. Etter å ha snakket med masterstudenten Aud Kielland Elnes, tror han at det skal være fullt mulig å kombinere jobb, studier og privatliv. Ulempen er fortsatt selvstudiene og den viktige strukturen som kanskje ikke er hans sterkeste side. 

Han funderer videre. Som sykepleiestudent kommer han jo til å få jobb. Så har han egentlig behov for å ta en master? Ifølge rekrutterer Beate Nesheim kommer jo en master til å gi ham gode forutsetninger. Han vil få flere muligheter i fremtiden, og det er jo en fordel. Flere fordeler enn ulemper, tenker han.

Førsteamanuensis Wenche Bekken var også nokså klar i sin tale. Det å ta en master vil gi Bjørn Harald en mulighet til å ta et dypdykk i noe han virkelig interesserer seg for. Da får han jo betydelige fordeler når han skal søke jobb, selv om han er sikker på å få fast stilling uansett. Han vet lite om hvilke krav fremtiden vil bringe, men det han nå vet, er at karrieren blir mer fleksibel med en master, og han vil få flere muligheter til å velge mellom andre typer arbeidsoppgaver innenfor helsesektoren.

Fordelene med en master er altså flere. Så, master eller ikke master? Konklusjonen er klar. For Bjørn Harald blir det to nye givende år på skolebenken. Og – master.