Lærerspesialistordningen kom på plass høsten 2015, og innebærer at 200 lærere trer inn i nye formaliserte, spesialiststillinger med økt lønn og delvis redusert undervisningstid.
Lærerspesialistene skal være pådrivere for det faglige utviklingsarbeidet på skolen, og har enten norsk eller realfag som sitt spesialiseringsområde. Den historisk sett egalitære lærerprofesjonen tillegges dermed flere nye elementer. Dette dreier seg blant annet om en rolledifferensiering og kunnskapsspesialisering som i liten grad har vært til stede i læreryrket tidligere (Donaldson et al, 2008).
Følgende problemstilling vil derfor være overordnet i prosjektet:
Hvilken posisjon har spesialiserte lærere i skolen, og hvordan bidrar de til skolenes faglige utviklingsarbeid?
Spørsmålet vil besvares gjennom tre del-problemstillinger:
- Hvordan forstår lærerspesialistene sin egen rolle og sine oppgaver, og hvordan forstås de av skoleledere og lærerkollegaer?
- I hvilken grad virker skolens kultur for læring inn på lærerspesialistenes faglige utviklingsarbeid, og hvordan foregår eventuelt dette?
- Hvilke kunnskapsressurser benytter lærerspesialistene seg av, og for hvilke formål anvendes disse i det faglige utviklingsarbeidet?
Hovedveileder er Sølvi Mausethagen og Joakim Caspersen er biveileder.