Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Blixen, Tatjana Bru; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate
(2022).
«All teachers are language teachers»
A Norwegian Study on How Teachers in Vocational Education and Training Programs Experience and Reflect on Complementary Literacy Practices and Didactic Strategies in Multicultural Classrooms.
Teräs, Marianne; Kontio, Janne; Moreno Herrera, Lazaro; Gougoulakis, Petros (Red.).
Emergent Issues in Research on Vocational Education & Training Vol. 7. s. 307-341.
Bokförlaget Atlas.
https://doi.org/https://www.edu.su.se/polopoly_fs/...
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate
(2021).
Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4310
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lahn, Leif Christian; Nore, Hæge
(2021).
Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: - How Students and Apprentices Express their Professional Competences.
21 s.
Vocations and Learning.
Vol. 14.
https://doi.org/10.1007/s12186-020-09262-0
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Spetalen, Halvor
(2020).
Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen.
33 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.8026
Bergsli, Oddhild; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate
(2020).
Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3137
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate
(2019).
To kontekster - to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 9.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.199143
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (2018). Skrivekyndighet hos profesjonsutøvere i det yrkespedagogiske feltet. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. Universitetsforlaget.
Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (2018). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. ISBN: 9788215028644. 324 s. Universitetsforlaget.
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (2016). Å studere yrkesfaglæreres skrivearbeid: teoretiske og metodiske implikasjoner. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 178-197. Gyldendal Akademisk.
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate
(2007).
Fagskriving og fagforståelse hos tospråklige studenter. En studie av tekster i profesjonsutdanninger
En forskningsrapport.
ISBN: 9788248800286.
136 s.
Høgskolen i Akershus.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_11...