Kort om
Ingrid Reite Christensen forsker og underviser på området inkludering og verdier i skolen. Hun har ledet internasjonale prosjekter om læreres psykososiale støtte til sårbare barn i Palestina og Norge, demokrati i skolen i Ukraina, inkludering av flerkulturell ungdom i norsk skole i tillegg til læring og innvoasjon i verdibaserte yrker (doktorgrad). Hennes egen profesjonsutdannelse er i spesialpedagogikk (master), med jobberfaring fra barnehage, skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste. I øyeblikket underviser og veileder Christensen ved lærerutdanningen på ulike nivå.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Etikk Spesialpedagogikk
Emner
Profesjonslæring Demokratisk medborgerskap Menneskeverd Flyktningers psykisk helse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
El-Khodary, Basel; Christensen, Ingrid; Abou-Dagga, Sanaa; Raji, Shawqi; Lyden, Susan (2021). Palestinian and Norwegian Kindergarten Teachers' Perspectives on Psychosocial Support: A Qualitative Study. Frontiers in Psychology . Vol. 12.
Christensen, Ingrid Reite; Biseth, Heidi; Huang, Lihong
(2021).
Developing Digital Citizenship and Civic Engagement Through Social Media Use in Nordic Schools.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education: A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. Chapter 4. s. 65-92.
Springer.
https://hdl.handle.net/11250/3013595
Valen-Sendstad, Ådne; Christensen, Ingrid R. (2019). Menneskeverd - mangfoldige tilnærminger for en mangfoldig skole. Christensen, Ingrid R.; Valen-Sendstad, Ådne (Red.). Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn. 1. s. 11-38. Cappelen Damm AS.
Christensen, Ingrid R. (2019). Verdig = vanlig og norsk: Nyankomne ungdommers verdighet i introduksjonsklasser. Christensen, Ingrid R.; Valen-Sendstad, Ådne (Red.). Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn. 2. s. 39-61. Cappelen Damm AS.
Christensen, Ingrid R.; Valen-Sendstad, Ådne
(2019).
Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn.
ISBN: 9788202665951.
237 s.
Cappelen Damm AS.
https://www.cappelendammundervisning.no/_menneskev...
Biseth, Heidi; Madsen, Janne; Christensen, Ingrid Christine Reite
(2018).
Student Teachers Promoting Democratic Engagement Using Social Media in Teaching.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
.
Vol. 2.
http://hdl.handle.net/11250/2581232
Christensen, Ingrid Christine Reite (2016). How to educate professionals for learning new knowledge? A comparison of learning approaches in Dutch and Norwegian pastor education. Prismet .
Reite, Ingrid Christine (2015). Tilrettelagt trosopplæring? Læring og mestring hos sårbare unge. Engedal, Leif Gunnar; Fagermoen, Tron; Sandsmark, Astrid (Red.). Trosopplæring for alle? Læring, tro og sårbare unge. Kapittel 2. s. 13-30.
Reite, Ingrid Christine (2015). Pastors and the perpetuum mobile: the dynamics of professional learning in times of reform. Pedagogy, Culture & Society . Vol. 23.
Reite, Ingrid Christine (2013). Between blackboxing and unfolding : professional learning networks of pastors. International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation . Vol. 5.