Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kunnskapsteori Vitenskapsfilosofi Organisasjonsutvikling Arbeidslivsforskning Organisasjonslæring Livslang læring Antikkens filosofi Metodologi Læring i arbeid Utdanning og arbeid Aksjonsforskning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbedrifter i Yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
-
Utdanningsbarnehager
Innovasjonsprosjektet er organisert rundt begrepet utdanningsbarnehager, og bygger på tanken om at kvalitetsheving av profesjonsutdanninger best skjer i nært samarbeid med profesjonsfeltet. Prosjektet søker å skape innovative samarbeidsrelasjoner mellom utdanning og profesjonsfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eikeland, Olav; Frimann, Søren; Hersted, Lone; Jensen, Julie Borup (2022). Are action researchers mixed up? Reviewing and revising basic assumptions, concepts, and terminology in and by means of action research. International Journal of Action Research . Vol. 18.
Eikeland, Olav (2022). På sporet av en syvende forfatning: Aristoteles og den norske samarbeidsmodellen – makt, dialog og organisasjonslæring. ISBN: 978-82-93682-02-8. 506 s.
Eikeland, Olav (2020). Praxis-forskning – iboende i det 20.århundrets filosofiske og metodologiske utvikling. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. kap. s. 329-360. Cappelen Damm Akademisk.
Eikeland, Olav (2020). Aksjonsforskning – ansats til en historisk systematikk. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. kap. s. 191-223. Cappelen Damm Akademisk.
Eikeland, Olav (2020). Symbiotiske læringssystemer. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. kapittel12. s. 218-246. Gyldendal Akademisk.
Eikeland, Olav; Jensen, Julie Borup (2020). Kært barn har mange navne: læringsspiralens mange forklædninger i organisationsudvikling og aktionsforskning. Aktionsforskning i et læringsperspektiv. 2. s. 41-74. Hans Reitzels Forlag.
Eikeland, Olav (2018). (Why) Does Action Research Need To Intervene And Change Things?. International Journal of Action Research . Vol. 14.
Eikeland, Olav (2018). Den praktiske vending – hva dreier den seg om?. Bilfeldt, Annette; Jørgensen, Michael Søgaard; Andersen, John; Perry, Kevin Anthony (Red.). Den ufærdige fremtid - Aktionsforskningens potentialer og udfordringer. 12. s. 289-307. Aalborg Universitetsforlag.
Johnsen, Hans Christian Garman; Eikeland, Olav (2018). Coping With Ways of Knowing: A pluralist perspective on knowledge. Johnsen, Hans Christian Garman; Holtskog, Halvor; Ennals, Richard (Red.). Coping with the Future: Rethinking Assumptions for Society, Business and Work. Chapter 5. s. 87-98. Routledge.
Eikeland, Olav (2018). Utvidede fagfellesskap og symbiotisk læring. Christensen, Hanne; Eikeland, Olav; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lindboe, Inger Marie (Red.). Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. kapittel 2. s. 46-60. Universitetsforlaget.