Bildet er delt i to. Første del viser et maleri av Marie Antoniette. Bilde to viser et portrett av Lina Mestad i en selvsydd rosa bluse med draperinger.

Til Kina med kolleksjon inspirert av Marie Antoinette

Denne uken fikk kunst og design-student Lina Mestad, vite at hun har kommet til finalen i kinesiske The Hempel Awards, en prestisjetung konkurranse for unge designere.

– Jeg ble veldig overrasket og naturligvis kjempeglad. Jeg trodde ikke at jeg hadde noen mulighet i det hele tatt, fordi det er så mange som deltar. Dette er utrolig gøy!

Lina Mestad tar bachelorstudiet i kunst og design, studieretning mote og produksjon. Før jul fikk hun og resten av andreårsstudentene i oppgave å sende inn forslag til konkurransen The Hempel Award, der studenter fra alle de store designskolene deltar.

Konkurransen ble første gang utlyst i 1993, og har siden da vært en del av Beijing Fashion Week. I år arrangeres The Hempel Awards for 28. gang, og har blitt en av de viktigste motearrangementene i Kina.

Hard candy

Temaet for årets konkurranse er "Hard Candy" - en metafor på ungdomstiden og hvordan den kan være fylt med både gode og tøffere (hardere) perioder. Samlebetegnelsen Hard Candy, eller drops, viser at selv om vi alle er forskjellige har vi dette til felles, forteller Lina.

– Kolleksjonen min tar utgangspunkt i noe som blir sett på som søtt og pompøst, kjoler brukt av Marie Antoinette og de rundt henne på 1700-tallet.

– Marie Antoinette er et interessant tilfelle. Hun ble lovet bort som brud da hun var 12 år og deretter kronet som dronning av Frankrike da hun var 19. Slik ble hun frarøvet mye av sin ungdomstid, og det gikk jo også så som så, sier Lina.

– For å modernisere uttrykket har jeg forenklet det mye og latt meg inspirere av draperingen i plaggene, og jeg har gjort det litt røffere ved å velge en litt mørkere palett enn datidens fargerike trend.

Klesdesign fra hele verden

Og kineserne likte åpenbart idéen. Hvis alt går som planlagt setter Lina seg på flyet til Kina i oktober for å delta i den prestisjetunge designkonkurransen. Der får hun både vise seg frem, knytte kontakter og oppleve klesdesign fra hele verden. Men før den tid er det mye hardt arbeid som venter.

Lina forteller at kolleksjonen består av tre plagg. Og på grunn strenge konkurranseregler kan vi dessverre ikke vise tegninger av modellene som skal realiseres.

– Kolleksjonen ble utviklet i høst før Corona-problematikken dukket opp, men nå som alt er litt begrenset og annerledes, må jeg finne nye måter å arbeide på. Jeg er også midt oppi en eksamen på skolen, så jeg føler meg litt overveldet, men også veldig heldig, så jeg skal nok finne ut av det, smiler hun.

– Jeg er spent, men gleder meg veldig til å reise og til å vise frem kolleksjonen min!

Bratt læringskurve og fantastisk studiemiljø

Lina skryter også av miljøet og lærerne på studiet.

– Jeg synes studiemiljøet på linjen min er kjempebra!  Alle hjelper hverandre og vil at alle skal lykkes med det de prøver på. Læringskurven har vært veldig bratt og jeg har lært utrolig mye på de to årene jeg har gått her. I tillegg er fasilitetene bra og lærerne hjelper deg alltid når du står fast eller om du bare har et spørsmål.

– Alt i alt er jeg kjempefornøyd med studiet!

Publisert: 30.03.2020 | Hilde M. Kringeland