Klar for yrkeslivet med kunnskap i bagasjen

Maren står med armene i kort og lener seg mot en murvegg. Hun smiler.

Masterkandidatene ved LUIs studieprogrammer barnehagepedagogikk, skolerettet utdanningsvitenskap, IKT-støttet læring, yrkespedagogikk og flerkulturell og internasjonal utdanning fikk med seg både gratulasjoner, roser og gode ord på veien videre under masterseremonien.

Maren Elisabeth Norløff, som har tatt sin mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i kroppsøving, kan kalle seg lektor i kroppsøving når oppgaven er bestått. Hun har tidligere en bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra OsloMet (tidligere HiOA).

Ringevikar ved siden av studiene

– Jeg har lyst til å jobbe med idrettsfag i videregående skole, og selv om det ikke er et krav med mastergrad, så er det såpass mange som tar det at mulighetene for å få jobb er mye større med en mastergrad. Med kun en bachelorgrad ville jeg også måtte konkurrere om jobbene med alle som har en fireårig grunnskolelærerutdanning, sier hun.

Maren lener seg inntil en målstang på en sandfotballbane. Hun holder rundt en ball og smiler til kameraet.

Maren Elisabeth Norløff. Fot: Skjalg Bøhmer Vold.

Norløff har vært ringevikar ved Ski videregående skole, hvor hun selv var elev i sin tid, parallelt som hun har jobbet med masteroppgaven. Fra påske og frem til sommeren har hun hatt et vikariat ved skolens idrettslinje, og fra høsten går hun inn i et nytt vikariat for ett år, med fokus på toppidrett og håndball.

– Jeg har selv spilt håndball hele livet, og er aktiv i Oslostudentenes idrettslag (OSI), forteller hun.

Norløff har også studert amerikanske idretter i ett år i USA, og jobbet som reiselivsguide.

Fulgte jenter som mistrivdes

Maren Elisabeth Norløff fikk tips om masterstudiet i skolerettet utdanningsvitenskap mens hun gikk på bachelorutdanningen.

– Det var en naturlig vei å gå; foreleserne er de samme, og både de og tidligere masterstudenter anbefalte masterstudiet varmt, forteller hun.

Det toårige masterprogrammet består av ett år med forelesninger og ett år med skriving av masteroppgave.

– Det har vært kjempegøy, jeg trives godt med å kunne planlegge dagene mine selv og fordype meg i det jeg ønsker, sier hun.

Norløffs masteroppgave handler om trivsel og jenter i kroppsøving.

– Jeg fulgte en gruppe jenter som mistrivdes med kroppsøvingsfaget i et halvt år for å se hvordan man kan skape positive endringer og gjøre faget mer attraktivt for dem, forteller hun.

Doktorgradsarbeid

Norløffs masteroppgave er en del av forskningsprosjektet ”Utvikling av et læringsverktøy som kan bidra til elevers kritiske refleksjon og distanse til kroppspress og kroppsidealer som fremmes i samfunnet”, som flere av foreleserne ved studiet står bak.

– Vi samarbeidet om datainnsamling, og for meg har det vært spennende og givende å få se hvordan de som har doktorgrad jobber, og delta i en slik prosess. Jeg føler virkelig at jeg har lært mye jeg kan bruke når jeg kommer ut i jobb, sier hun.

God oppfølging

Etter fem år som student ved OsloMet er det med vemod at Norløff nå forlater studenttilværelsen.

– Det beste med å studere ved OsloMet er det tette og gode samarbeidet mellom forelesere og studenter. Små grupper gjør at hver enkelt student får god oppfølging , og veilederne både på bachelor- og masterstudiet er helt supre. Jeg er glad i å studere, så det er litt trist at jeg er ferdig, men samtidig blir det spennende med en ny tilværelse som yrkesaktiv, hvor jeg kan bruke alt jeg har lært ved OsloMet i praksis, sier hun.

Master i skolerettet utdanningsvitenskap

Studiet er rettet mot grunnopplæringen og skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skolen. Det er et heltidsstudium over to år. Studentene velger fordypning i skolefag, pedagogikk eller begynneropplæring.

I en undersøkelse blant masterkandidatene ved HiOA fra 2016 oppga samtlige tidligere studenter fra masterstudiet i skolerettet utdanningsvitenskap at studiet er relevant for deres arbeidsoppgaver.

– Evaluering viser at masterprogrammene våre er populære blant studentene, og det er viktig for oss å vite. Jeg vil også minne om at høyere utdannelse er den beste billetten til et lenger, bedre og sunnere liv. Gjennom våre kandidater skal vi levere kunnskap som bidrar til å løse samfunnets utfordringer, sa Rice.

Ambassadører og rollemodeller

Noen av masterkandidatene fortsetter som doktorgradsstudenter, men for de fleste, som Maren Elisabeth Norløff, venter et yrkesaktivt liv. OsloMet håper de vil holde kontakten gjennom OsloMet alumni, som er møteplasser hvor tidligere og nåværende studenter og OsloMet-ansatte kan bygge nettverk, utveksle erfaringer og få faglig påfyll.

Vi ser på dere som ambassadører og rollemodeller, og når dere nå skal ut i yrkeslivet håper vi at dere vil framsnakke OsloMet, og at dere en gang senere vil komme tilbake hit og dele deres jobberfaringer med våre studenter. – Alumnikoordinator Jeff Lugowe

Alle som har studert ved OsloMet er OsloMet alumni, som er helt gratis.

– Som OsloMet-alumn har du blant annet livslang tilgang til alle skolens biblioteker. De som ikke finner drømmejobben med en gang kan også få inntil to års gratis karriererådgiving, sa Lugowe.

Finn ut med om OsloMet alumni (student.oslomet.no).

Opprinnelig publisert i juni 2017.

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!