Kort om
Joakim Caspersen har en PhD fra Senter for profesjonsstudier, på en avhandling om nyutdannede læreres møte med arbeidslivet, og forholdet mellom utdanning og arbeidsliv i profesjonsutdanninger. Han har hovedstilling som seniorforsker ved NTNU Samfunnsforskning, avdeling Mangfold og inkludering, og jobber der med utdanningsforskning fra barnehage til høyere utdanning.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Høyere utdanning Lærerutdanning Utdanning Skole Profesjonsstudier
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hygen, Beate Wold; Mjøen, Odd Morten; Caspersen, Joakim; Nilsen, Marianne
(2023).
Determinants of School Satisfaction in Times of Crisis According to Parents of Children with Special Educational Needs.
15 s.
European Journal of Special Needs Education.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2191108
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2023).
Research-based teacher education in Norway – a longitudinal perspective.
International Journal of Educational Research.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102177
Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim
(2023).
Fysisk tilrettelegging i skolen sin betydning for inkludering i skole og fritid.
Wilhelmsen, Terese; Berg, Ellen; Evensen, Kristin Vindhol; Solstad, Gerd Marie; Thorjussen, Ingfrid M. (Red.).
Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold. s. 53-70.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa230103
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian
(2023).
Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning.
Wilhelmsen, Terese; Berg, Ellen; Evensen, Kristin Vindhol; Solstad, Gerd Marie; Thorjussen, Ingfrid M. (Red.).
Bevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold. s. 131-148.
Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.55669/oa230107
Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika
(2023).
Discretionary decision making in child welfare – An experimental vignette study of the use of interpreter services.
Children and Youth Services Review.
Vol. 155.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107194
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl
(2023).
Mechanisms of Persisting Inequality – Case Studies of Norwegian Daycare Facilities for Children.
International Journal for Research on Extended Education (IJREE).
Vol. 10.
https://doi.org/10.3224/ijree.v10i2.03
Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian
(2020).
Placement training and learning outcomes in social work education.
14 s.
Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1750583
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir (2020). Spenning og samspill når PPT skal tett på skolen. Psykologi i kommunen (PIK).
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild S
(2019).
Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst.
Knudsen, Jon Paschen; Lauvdal, Torunn (Red.).
Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning. s. 75-98.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.73
Røe, Melina; Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Wendelborg, Christian
(2019).
Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid.
Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian (Red.).
Skolen vår!. s. 177-202.
Gyldendal Akademisk.
https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/...