Kort om
Forskningområder og faglige interesser: Kritisk tenkning, bærekraftig utvikling, bruk av tekst i undervisning, refleksjon, metakognisjon, skriveopplæring, didaktikk, kunnskapspolitikk
Bakgrunn
Master i norskdidaktikk, Høgskolen i Vestfold
Allmennlærer med fokus på det flerkulturelle perspektivet, Høgskolen i Buskerud
Montessoripedagog, Waterpark montessori
Rektorutdanning, OsloMet
Undervisningserfaring fra grunnskole og videregående (studiespesialisering og yrkesfag).
Undervisnings- og forskningserfaring i norsk som fremmedspråk fra utelandslektorat i Cluj-Napoca, Romania
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia
(2022).
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning
En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning.
21 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8989
Reffhaug, Marthe Berg Andresen (2021). Didaktikkens frøbank. Fremmedspråkslæring gjennom bærekraftig samtidslitteratur. Øverland, Fartein Thorsen; Dreve, Roxana-Ema; Pop, Raluca; Duinea, Raluca-Daniela (Red.). A Lifetime Dedicated to Norwegian Language and Literature . s. 281-286. Presa Universitară Clujeană.