Kort om
Ragnhild Dybdahl er utdannet psykolog fra universitetet i Oslo (1994) og dr. psychol. fra Universitetet i Tromsø (2002). Hun har arbeidet klinisk med flyktninger i Norge, og i mange år arbeidet med internasjonalt utviklingssamarbeid og humanitær innsats. Hun har vært byråkrat og diplomat. Hun har tidligere vært førsteamanuensis i utviklings- og klinisk psykologi ved Universitetet i Tromsø og undervisningssjef ved RBUP-Øst. Undervisnings- og forskningsområder er blant annet global mental helse, traumer, arbeid og utbrenthet, fattigdom og tidlig barndomsutvikling.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Utviklingspsykologi Arbeidsmiljø Global Helse Ledelse og utvikling Krigstraumer Kriser
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Silwal, Sanju; Chudal, Roshan; Dybdahl, Ragnhild; Sillanmaki, Lauri; Lien, Lars; Sourander, A (2021). Long-term mental health problems among adolescents after the 2015 earthquake in Nepal. Child Psychiatry and Human Development .
Söderström, Kerstin; Dybdahl, Ragnhild (2020). Playing together: Children’s human rights and psychology. Hagenaars, Polli; Plavšić, Marlena; Sveaas, Nora; Wagner, Ulrich; Wainwright, Tony (Red.). Human Rights Education for Psychologists. 8. s. 107-120. Routledge.
Heltne, Unni Marie; Dybdahl, Ragnhild; Sherif, Suliama; Breidlid, Anders
(2020).
Psychosocial Support and Emergency Education: An Explorative Study of Perceptions among Adult Stakeholders in Sudan and South Sudan.
Sustainability
.
https://hdl.handle.net/10037/18500
Sandvik, Berit Margrethe; Dybdahl, Ragnhild; Hauge, Solveig (2018). Helsesøstre bruker program for foreldreveiledning aktivt i praksis. Sykepleien Forskning . Vol. 13.
Silwal, Sanju; Dybdahl, Ragnhild; Chudal, Roshan; Sourander, Andre; Lien, Lars
(2018).
Psychiatric symptoms experienced by adolescents in Nepal following the 2015 earthquakes.
Journal of Affective Disorders
.
Vol. 234.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/...
Richter, Jørg; Halliday, SJ; Grømer, Lars; Dybdahl, Ragnhild (2009). User and carer involvement in child and adolescent mental health services: a Norwegian staff perspective. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research . Vol. 36.
Brennen, Tim; Vikan, Anne; Dybdahl, Ragnhild (2007). Are tip-of-the-tongue states universal? Evidence from the speakers of an unwritten language. Memory . Vol. 15.
Brennen, Tim; Dybdahl, Ragnhild; Kapidzic, Almasa (2007). Trauma-related and neutral false memories in war-induced Posttraumatic Stress Disorder. Consciousness and Cognition . Vol. 16.
Karlsen, Elin; Dybdahl, Ragnhild; Vittersø, Joar (2006). The possible benefits of difficulty: How stress can increase and decrease subjective well-being. Scandinavian Journal of Psychology . Vol. 47.
Dybdahl, Ragnhild; Christie, Helen Johnsen; Eid, Jarle
(2006).
Psykososialt arbeid med barn og familer som er asylsøkere og flyktninger i Norge.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening
.
Vol. 43.
http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_...