Kort om
Jeg er Ph.D-student som forsker på utforskende arbeidsmåter i naturfagslærerutdanningen. Prosjektets varighet er fra 2019 til 2023, og jeg fokuserer på hvordan utforskende arbeidsmåter blir implementert i naturfagslærerutdanning i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv. Prosjektet er en del av NFR-prosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching).
I min stipendiatstilling har jeg også undervisning, der jeg underviser biologi (kropp og helse og jorda), utdanning for bærekraftig utvikling og kjemi. Jeg har en mastergrad i biologifagdidaktikk fra NTNU, og 9 års arbeidserfaring fra videregående skole, der jeg underviste i fagene naturfag, kjemi og biologi.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Strat, Tonje Tomine Seland; Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie
(2023).
Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review.
58 s.
Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148
Strat, Tonje Tomine Seland; Jegstad, Kirsti Marie
(2022).
Norwegian Teacher Educators’ Reflections on Inquiry-Based Teaching and Learning in Science Teacher Education.
22 s.
Journal of Science Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/1046560X.2022.2125623