Seminar: Innovasjon mot utenforskap: Gaming

Gamingkontakten og Institutt for sosialfag ved OsloMet - Storbyuniversitetet inviterer til seminaret “innovasjon mot utenforskap: gaming”

I dag spiller 96 prosent av gutter og 63 prosent av jenter i alderen 9 - 18 år ulike former for dataspill. Hva gjør hjelpeapparatet for å tilpasse seg den digitale generasjonen? Hvor farlig er egentlig gaming? Hvordan kan vi samarbeide om å gi gaminginteressert ungdom tilrettelagte tilbud?
I dette seminaret har vi invitert en rekke personer som kan hjelpe oss med å drøfte disse og flere andre spennende spørsmål knyttet til gaming og utenforskap. I tillegg vil du få innblikk i ulike prosjekter som bruker gaming som en del av sitt sosiale arbeid. I pausene blir det anledning til å møte ungdom fra Spillhuset i Bærum og mulighet for publikum til å teste sine spillferdigheter med kyndig veiledning fra gaminginteresserte ungdommer.

Seminaret er beregnet for alle som jobber med eller skal ut i arbeid med barn og unge som er interessert i gaming. Målet er å engasjere og gi et nytt perspektiv på gaming og inspirere publikum til å tenke etter hvilke muligheter gaming kan ha i sitt arbeid og hvordan deres arbeidsplass legger til rette for ungdom som gamer.

Velkommen skal dere være, både pros og noobs!

 

  • Program

    10.00 Kort velkomst

    v/konferansier Kjell Ove Hveding

    10.05 Åpning

    v/politisk rådgiver Mona Melanie Lindseth (V)

    10.15 Å arbeide sosialt med gaming som en del av metoden – en nyvinning eller velkjent stoff i ny innpakning?

    v/Jan Storø, dosent ved Institutt for sosialfag, OsloMet

    10.45 Skeiv kultur i gamingfeltet

    v/Grunde Almeland, stortingsrepresentant (V)

    11.05 Erfaringer med gaminginteressert ungdom og etableringen av Spillhuset

    v/Utekontakten i Bærum og Spillhuset i Bærum

    11.35 - 12.15 Pause med lunsj og gaming i foajeen

    12.15 Medietilsynets arbeid med dataspill

    v/Beate Våje, seniorrådgiver Medietilsynet

    12.35 Ungdataundersøkelsen 2019, ungdata junior og barns bruk av sosiale medier

    v/Christer Hyggen, NOVA

    12.55 Hvordan har spillkulturen endret seg fra 90-tallet til i dag?

    v/Andreas-Johann Ulvestad, KANDU

    13.15 - 13.35 Pause med gaming i foajeen

    13.37 Ungdom og gaming - hvor farlig er det?

    v/Beate Hygen, seniorforsker, NTNU

    14.05 Erfaringer med skolefrafall og gaming, toppidrett e-sport

    v/Øyvind Mettenes, Ida Engelstad og Christian Linna Myhrvold, Kuben

    14.30 - 14.45 Pause med gaming i foajeen

    14.45 Ressursorientert tilnærming til unge gamere

    v/Marius Ruud, Gamingkontakten

    15.05 Samtale: spørsmål fra konferansier/publikum

    v/Dagens innleggsholdere

    15.45 Avslutning