Public defence for Maliheh Farrokhnia

Maliheh Farrokhnia will defend her thesis for the PhD in Library and Information Science with “Searching for cultural heritage information: Ontology-based modeling of user needs.”

Maliheh Farrokhnia will defend her thesis for the PhD in Library and Information Science with “Searching for cultural heritage information: Ontology-based modeling of user needs.”

Trial Lecture

Tuesday 21 May 2019, 10.00 - 10.45.

Title: Enhancing information retrieval using CIDOC-CRM: implications for user-side tools.

Public defence

The candidate will defend her thesis Tuesday 21 May at 12.00 - 15.00.

Committee

Leader of the defence

Supervisors

About the thesis

  • Abstract

    This PhD dissertation investigates users’ actual information needs when they search for cultural heritage information and examines how their needs map to ontologies such as CIDOC Conceptual Reference Model (CRM).

    With the invention of the semantic web and increasing demand for global search across cultural heritage data, ontologies such as CIDOC CRM have been developed to provide an extensible semantic framework to formally describe the implicit and explicit relationships of cultural-heritage concepts. This ontology provides a basis for meaningful integrated access to semantically heterogeneous data. Currently, ontologies are developed by domain experts and system developers. In this project, qualitative research incorporating user’s perspective and actual needs is used to complement our understanding of how well the ontologies model user’s needs.

    With a naturalistic approach, this study has conducted contextual inquiry to explore user’s information needs. Analyzing the qualitative data reveals that the information needs can be grouped into four emergent categories of Fact-finding, Entity-finding, Resource-finding, and Context-finding. As the result of analysis, the model of semantic information needs has been introduced that can be considered as an extension to Taylor’s levels of information needs.

    Based on the ontological analysis of information needs, some general patterns have been discovered and projected onto CIDOC CRM.

    The findings of this research show that ontology-based information systems can be built upon a limited types of entities and properties to meet a broad range of information needs.

    Keywords: Information need, CIDOC CRM, Modeling

  • Sammendrag

    Denne PhD-avhandlingen undersøker brukernes informasjonsbehov når de søker etter kulturarvsinformasjon og hvordan disse kan mappes til ontologier som CIDOC Conceptual Reference Model (CRM).

    Utviklingen av den semantiske weben og økende behov for å foreta globale søk i kulturarvdata har ført til utviklingen av ontologier som CIDOC CRM. Disse utgjør utvidbare semantiske rammeverk som kan beskrive formelt de implisitte og eksplisitte relasjonene mellom kulturarvbegreper. Denne ontologien er basis for meningsfull integrert tilgang til semantisk heterogene data. Ontologier utvikles av domene-eksperter og systemutviklere. Dette prosjektet undersøker, ved hjelp av kvalitativ forskning på brukeres faktiske informasjonsbehov, hvor godt ontologier modellerer sluttbrukeres behov.

    Forskningsprosjektet har, med et naturalistisk utgangspunkt, undersøkt informasjonsbehovene. Analyse av de kvalitative dataene avslører at informasjonsbehovene kan deles inn I fire kategorier: fakta-finning, enhets-finning, ressurs-finning og kontekst-finning. En modell (Model of semantic information needs) har blitt utviklet, basert på dataanalysen. Modellen er en utvidelse av Taylors nivåer av informasjonsbehov.

    Ved å foreta en ontologibasert analyse av informasjonsbehov har noen generelle mønstre blitt avdekket og projisert på CIDOC CRM.