Studenter i klasserom

Tilrettelegging for nyutdannede lærere i skolen – gode eksempler, nye rammer og systematisk arbeid med oppfølging av nyutdannede

Har du nyutdannede lærere i din organisasjon? Overgangen fra utdanning til yrke kan være krevende, og skoleledere/-eiere er ansvarlig for at nyutdannede lærere får den oppfølgingen og veiledningen de trenger.

Seminaret presenterer eksempler fra profesjonsutvikling på Fyrstikkalleen skole i Oslo, Follos arbeid med systemer med tilrettelegging for nyutdannede, emosjoner i veiledning og Kunnskapsdepartementets nye rammer for veiledning av nyutdannede.

Påmeldingsfrist: 6. mai 2019.

  • Program

    08.30-09.00: Kaffe og rundstykker 

    09.00-09.15:  Informasjon om nye rammer ved Anne Kristin Dahl, UiO.

    09.15-09.45: Veiledningsordningen for nyutdannede lærere i Follo-kommunene ved Kari Veidahl Aagaard, grunnskolekoordinator Frogn kommune.

    09.45-10.00: Pause.

    10.00-10.30: De nye rammene i praksis - muligheter og utfordringer? Ved Cathrine Bolle, spesialrådgiver avdeling for videregående opplæring, Akershus fylkeskommune.

    10.30-11.00: Om å fokusere på emosjoner i veiledning av nyutdannet lærere ved Mette Helleve, OsloMet.

    11.00-11.15: Pause.

    11.15-11.30: Informasjon fra Pedagogstudentene.

    11.30-12.00: Grønn på F21, Profesjonsutvikling på Fyrstikkalleen skole. Erlend Skåltveit, rektor.

    Diskusjoner og spørsmål underveis.

Seminaret er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo (UiO) og OsloMet – storbyuniversitetet, og en del av tiltaket Veiledning av nyutdannede lærere (udir.no) i regi av Utdanningsdirektoratet.