I NOU 2022:13 med videre betydning (regjeringen.no) om karriere- og kompetanseutvikling i barnehage og skole, foreslås det blant annet å innføre en rett til et introduksjonsår for nyutdannede lærere. I løpet av introdusjonsåret skal de nyutdannede få veiledning, delta i faglige nettverk og bidra med egen kompetanse i profesjonelle fellesskap.
Erfaring og forskning viser at veiledning ofte tar utgangspunkt i situasjoner i yrket som oppleves som vanskelig. I denne workshopen presenterer, bruker og drøfter vi en metode som tar utgangspunkt i det som vi opplever vi har lykkes med.
Program
- 09.00 - 09.10: Informasjon om dagen og presentasjon av deltakerne
- 09.10 - 09.40: NOU 2022:13; Innspill knyttet til veiledning av nyutdannede. Kort presentasjon – diskusjon.
- 09.50 - 10.30: Veiledning med utgangspunkt i en situasjon som oppleves som vellykket. Introduksjon til veiledningsøvelse som er utviklet i en narrativ tilnærming.
- 10.40 - 11.10: Veiledningsøvelse i grupper på to.
- 11.20 - 1140: Felles refleksjon over gjennomført øvelse og egnethet for veiledning av nyutdannede. Kort etterlesning.
- 11.40 - 12.00: Avslutning med lunsj.
Les mer om veiledning av nyutdannede lærere og våre arrangementer.