English version
Bilde fra OsloMet International Summerschool

Internasjonale impulser på teknologi og innovasjon

OsloMet sin internasjonale sommerskole tok i 2019 imot et rekordhøyt antall deltakere med 120 studenter fra et mangfold av universiteter og land, fordelt på syv kurs.

Sommerskolen ble arrangert av Fakultetet for teknologi, kunst og design og Institutt for informasjonsteknologi for tredje året på rad i juli.

Studentene kunne velge mellom ulike kurs innen teknologi- og innovasjon, blant annet Big Data Analytics, teknologi og samfunn, etisk hacking og introduksjon til programmering. 

Mange av studentene kom fra  OsloMets partnerinstitusjoner i Canada, Hong Kong og Ukraina. Andre studenter tok veien fra for eksempel Ghana, Italia, India, Frankrike og Nederland. 

Norske studenter en betydelig del av sommerskolen

Også heltidsstudenter ved OsloMet velger å delta på sommerskolen, hvor de får muligheten til å utvide sitt internasjonale nettverk og tjene opp ekstra studiepoeng i løpet av sommerferien. 

Hedda Marie Westlin som nå tar andre året på bachelorstudiet i informasjonsteknologi ved OsloMet, var en av disse studentene. Hun studerte etisk hacking ved sommerskolen, og trekker fram at sommerskolen ga en fin erfaring i å samarbeide med folk fra nesten alle kontinenter. 

Faglig sett lærte jeg om etisk hacking, et emne som ikke tilbys mange steder i Norge. Det var veldig spennende å lære om noe få er godt kjent med, men mange kjenner godt fra populærkulturen. Etter kurset startet jeg et lag for etisk hacking på OsloMet. Jeg fikk stor glede av faget fra kursstart, og har fortsatt glede av det. – Hedda Marie Westlin
Bilde av Hedda Marie Westlin

Hedda Marie Westlin Foto: Private

Sosialt og innovativt program som samler studentene på tvers av fag

Selv om Hedda studerer ved OsloMet til vanlig, og er godt kjent på campus og i byen, sier hun at hun fikk nye og gode minner ved å bli med på aktivitetene med de internasjonale studentene. 

Jeg fikk meg noen nye venner jeg kan besøke i Tyskland, Finland, og Canada, blant annet. Vi kom også tett på foreleserne, og hadde det hyggelig på utflukter når alle sammen var med.  – Hedda Marie Westlin

Studentassistentene som jobber på sommerskolen arrangerer hvert år sosiale aktiviteter, slik at studentene kan bli kjent på tvers av fag og opprinnelsesland. I år dro de blant annet på turer i Nordmarka og til Hovedøya, til ulike museer og det som kanskje var mest stas - på tretimers seilbåttur i Oslofjorden med sjømatbuffet.

Tredje uken i juli ble det som tidligere år arrangert en innovasjonscamp over tre dager. Studentene tok en pause fra kursene sine og møttes for å samarbeide om å løse en case fra bistandsorganisasjonen Sabona som jobber med grasrotsprosjekter i Zimbabwe. 

Bilde av studenter på sommerskolen

Studenter på sommerskolen Foto: Benjamin Ward

Marina valgte å komme tilbake andre år på rad

Marina Gotovkina fra Russland valgte å komme tilbake til sommerskolen, etter å ha studert introduksjon til programmering i fjor. I år falt valget på Big Data Analytics. Det var flere grunner til at hun kom tilbake til OsloMet.

For det første var jeg veldig fornøyd sist med undervisningen, menneskene jeg møtte og den generelle erfaringen. – Marina Gotovkina
Jeg ønsket faktisk å komme tilbake for å ha Aiko Fallas Yamashita som foreleser i Big Data Analytics. Jeg digger undervisningsstilen hennes! I tillegg har hun et godt innblikk i industrien som senior dataanalytiker i DNB, og har mye å lære bort. – Marina Gotovkina

Prisen på sommerskolen var også en grunn til at Marina ikke trengte å tenke seg om når hun søkte sommerskolen igjen. 

«Tusen kroner er lett å bruke på utdanning. Hadde det vært noen tusenlapper dyrere hadde jeg kanskje ikke hatt muligheten til å delta igjen». 

Hun sier at hun ofte snakker om sommerskolen til andre, og at hun anbefaler det i nettverkene hun er del av. To fra "Kvinner i teknologi"-nettverket hun er del av deltok faktisk i 2019. Kanskje etter hennes endeløse anbefalinger? Det var spennende, synes Marina.

Hun mener sommerskolen på OsloMet har beriket utdannelsen hennes. 

Jeg teller ikke nødvendigvis studiepoeng, men det er greit å ha tjue ekstra poeng etter to år med sommerskole. Jeg kommer sikkert tilbake igjen neste år! Det er en super erfaring å vise til når man søker jobb. – Marina Gotovkina

Mangfold kurerer fordommer

Lederen for sommerskolen, Anthony Giannoumis, som også underviser i faget teknologi og samfunn, sier at det å studere utenlands eller i et internasjonalt miljø i tillegg til å være en herlig opplevelse, kan være viktig i arbeidet mot fordommer og fremmedfrykt. 

Det hjelper oss å forstå og sette pris på andre kulturer og måter å oppleve verden på. Etter å ha studert i et annet land eller i et internasjonalt miljø vil erfaringene dine med ulike kulturer føles viktigere enn dine materielle eiendeler. – Marina Gotovinka

Det hjelper oss å forstå og sette pris på andre kulturer og måter å oppleve verden på. Etter å ha studert i et annet land eller i et internasjonalt miljø vil erfaringene dine med ulike kulturer føles viktigere enn dine materielle eiendeler.

Meld deg på OsloMet internasjonale sommerskole 2020! 

Søknadsfristen er 1. februar 2020.

Publisert: 17.01.2020 | Harmeet Kaur