Portrett Sigurd Eid Jacobsen ved NOVA, OsloMet (foto: Halvard Dyb)

Sigurd Eid Jacobsen: – Livet som stipendiat er litt som at hver dag er en lørdag, men du må jobbe hver lørdag.

Stipendiatprofil: Jeg fikk en ide til et prosjekt mens jeg skreiv masteroppgave som jeg gjerne ville forske på.

Fortell litt om prosjektet ditt

Prosjektet mitt er del av UPTAKE som handler om tilgangen til og bruken av stønader og tjenester blant familier med barn med funksjonsnedsettelser. Jeg er særlig opptatt av hvordan sosial ulikhet former disse familiene sitt møte med ulike tjenester i velferdsstaten.

Vi vet at mange familier med funksjonshemma barn er frustrerte over å ikke få hjelpa de har krav på, men vi vet mindre om hvordan utdanning og økonomi blant disse familiene spiller inn i hvordan de samhandler med velferdstjenestene.

Hva lurer du mest på for tiden?

Hva sosial klasse egentlig er for noe.

Hva fikk deg til å velge å starte på et doktorgradsløp?

Jeg likte veldig godt å studere og tenkte at det å få betalt for å studere noen år til hørtes fristende ut! Så fikk jeg en ide til et prosjekt mens jeg skreiv masteroppgave som jeg gjerne ville forske på. Jeg var også så heldig at noen på NOVA hadde fått penger til å forske på det samme tema og ansatte meg som stipendiat.

Hva er bra med å være stipendiat ved NOVA?

NOVA er et veldig fint sted å være. Man blir tatt på alvor og inkludert i forskningsmiljøet som stipendiat. Det er også masse flinke og hyggelige mennesker her og det er litt uklare grenser mellom venner og kollegaer til tider.

Ellers så pleier jeg å si at livet som stipendiat er litt som at hver dag er en lørdag, men du må jobbe hver lørdag.

Hvordan ser drømmeprosjektet ditt ut?

Jeg driver med drømmeprosjektet mitt nå! Men i framtida hadde det vært spennende og utforske hvordan funksjonshemma sine liv påvirkes av klassebakgrunn mer generelt.