Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.
-
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
Studieplassene er forbeholdt deltakere på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund (DMT). DMT rekrutterer deltakere til programmet, og disse mottar e-post fra OsloMet med informasjon om opptaksprosedyre og søknadsfrist.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
-
Hva lærer du?
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
- etiske modeller og sentrale filosofer
- menneskerettighetene
- sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
- hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
- dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
- parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
- religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk
Ferdigheter
Studenten kan
- vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
- drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
- bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
- lede verdidebatter på demokratisk vis
- bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
- reflektere kritisk omkring egne narrativer
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
- kan stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
- kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
- kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen
-
Studiets oppbygging
-
Heltid
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
1. semester
-
Deltid
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
1. semester
2. semester
-
-
Hvordan foregår undervisningen?
Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.
-
Kostnader
Du må betale en semesteravgift (student.oslomet.no).