Brobygging for demokratisk medborgerskap

Videreutdanning

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

  • Opptakskrav og søknadsfrist

    Søknadsfrist

    Studieplassene er forbeholdt deltakere på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund (DMT). DMT rekrutterer deltakere til programmet, og disse mottar e-post fra OsloMet med informasjon om opptaksprosedyre og søknadsfrist.

    Opptakskrav

    Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

  • Hva lærer du?

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
    • etiske modeller og sentrale filosofer
    • menneskerettighetene
    • sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
    • hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
    • dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder 
    • parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
    • religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk
    Ferdigheter 

    Studenten kan

    • vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
    • drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd 
    • bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
    • lede verdidebatter på demokratisk vis
    • bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
    • reflektere kritisk omkring egne narrativer
    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
    • kan stimulere til kritisk tenkning 
    • kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen 
    • kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn 
    • kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen
  • Semesteroversikt og emneplan

    • Heltid

      Feil ved henting av programplan eller ikke implementert enda. ( BDMO/2020/HØST )

    • Deltid

      Feil ved henting av programplan eller ikke implementert enda. ( BDMOO/2020/HØST )

     

     

  • Hvordan foregår undervisningen?

    Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.

  • Kostnader

    Du må betale en semesteravgift (student.oslomet.no).

Emneansvarlig

Laster inn ...

Koordinator

Laster inn ...