Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag (Yrkesfaglærerløftet)

Videreutdanning

Har du behov for styrket kompetanse om samarbeid og differensiering for å tilrettelegge for økt elevaktivitet i yrkesfag? Du vil arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i både skapende og utforskende prosesser, og utvikle deg som entreprenør. Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets tilbud innen Yrkesfaglærerløftet, men kan også tilbys som oppdrag.

  • Opptakskrav og søknadsfrist

    Søknadsfrist

    Søknadsfristen til Utdanningsdirektoratet er 1. mars. Søk via Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no)
    Etter søknadsbehandling hos direktoratet må deltakerne søke opptak ved OsloMet. Denne søknadsfristen oppgis senere.

    Opptakskrav

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse og tilsetting som yrkesfaglærer i videregående opplæring. 

    Studiet er en del av yrkesfaglærerløftet og hovedmålgruppen er yrkesfaglærere som underviser i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram. Dersom det er ledige studieplasser, vil OsloMet ha mulighet for å ta opp instruktører, faglige ledere i bedrift, avdelingsledere på yrkesfaglige utdanningsprogram og fellesfaglærere som underviser på disse utdanningsprogrammene. Informasjon om dette gis i mai/juni. Disse deltakerne er imidlertid utenfor den statlige vikar- og stipendordningen og skal søke opptak direkte til OsloMet.

    Ofte stilte spørsmål om Yrkesfaglærerløftet

  • Hva lærer du?

    Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag gir kompetanse i innovasjonsarbeid og yrkes/interessedifferensiering for å kunne tilrettelegge for økt elevdeltagelse og gjennomføring av yrkesfaglig utdanning i henhold til fagfornyelsen. 

    Emne 1: Læringsledelse i innovasjonsprosesser

    Innovasjonspedagogikk og innovasjonskompetanse er nødvendig å tilegne seg i vår tid der endringer skjer raskt, og samfunnet er i kontinuerlig endring. Innhold:

    • entreprenøriell læring med vekt på elevaktive læringsformer og elevmedvirkning i yrkesfag
    • ledelse av entreprenørielle læreprosesser med den gode elevsamtalen
    • innovasjon i yrkesfaglig opplæring. Samarbeid om innovasjon (endring og utvikling) i yrkesfaglig utdanning 
    • digitale og multimodale presentasjoner

    Emne 2: Læringsledelse, mangfold og inkludering 

    Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Innhold: 

    • læringsledelse knyttet til mangfoldproblematikk og inkludering
    • læringsledelse ved utvikling av alternative læringsarenaer
    • konflikthåndtering
    • frafall og motivasjon
    • ungdoms- og yrkesidentiteter i ulike læringssituasjoner
    • etiske utfordringer i møte med en mangfoldig elevgruppe

    Studieside for Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag (Yrkesfaglærerløftet)

    Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

    Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.

  • Samlinger og undervisning

    Videreutdanningen er samlingsbasert og går over to semester med tre samlinger pr semester. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no 

    Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer:

    • temaforelesninger
    • refleksjon, erfaringsdeling og arbeid i læringsgrupper 
    • veiledning 
    • selvstudium og arbeidskrav
  • Semesteroversikt og emneplan

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester
    2. semester
  • Om Yrkesfaglærerløftet

    Norge har en lang og stolt fagarbeidertradisjon som vi skal ta vare på. Gode fagarbeidere forutsetter en god utdanning og mange nok dyktige yrkesfaglærere. Faglig sterke yrkesfaglærere kan utgjøre en stor forskjell. De bidrar til en fag- og yrkesopplæring av høy kvalitet som er tilpasset arbeidslivets behov. Strategien «Yrkesfaglærerløftet – for fremtidens fagarbeidere» skal blant annet bidra til:

    • økt rekruttering og kvalifisering av yrkesfaglærere 
    • god kvalitet og relevans i yrkesfaglærerutdanningene 
    • gode muligheter for kompetanseutvikling

    "Yrkesfaglærerne har en sentral rolle i regjeringens yrkesfagløft. Faglig sterke, engasjerte og dedikerte yrkesfaglærere er et viktig bidrag for å sikre at vi har de  fagarbeiderne vi trenger for å bygge fremtidens Norge" Yrkesfaglærerløftet – for fremtidens fagarbeidere (regjeringen.no).

    Finansiering av studiene

    Skoleeier kan motta midler til stipend- eller vikarordning for ansatte som deltar på videreutdanningstilbud igangsatt av Utdanningsdirektoratet. Les mer om finansiering og hvordan midlene kan brukes på Utdanningsdirektoratets nettside (udir.no)

  • Kostnader

Administrativ kontaktperson

    Laster inn ...

    Faglig ansvarlig

    Laster inn ...