Hvorfor bli barnehagelærer?

Martine klatrer i trær med et barnehagebarn

Martine Lindgren Mulelid går på sitt tredje år av en bachelorutdanning i barnehagelærer, og arbeider i en barnehage ved siden av studiene.

– Jeg merker at folk undervurderer yrket, og ser ikke hvor ærefullt oppdrag vi har. For dem som ikke er utdannet barnehagelærer, kan det være vanskelig å se pedagogikken som ligger bak alt vi gjør i barnehagen. Det er veldig synd, for det er så mye mer enn bare leking, forteller Martine.

Før hun startet på OsloMet (tidligere HiOA), jobbet hun ett år som ufaglært i en barnehage, og det var dette som fikk henne til å starte på studiet.

– Jeg gikk fra jobb med et smil om munnen hver dag. Ikke fordi arbeidsdagen var over, men fordi den var så bra.

Lærer sosial kompetanse i barnehagen

– Det var først da jeg startet på studiet, at jeg forsto hvor mye læring det er i lek. Barna lærer for eksempel konfliktløsning og får sosial kompetanse.

Barnehagen er ute på en fotballbane, og Martine sitter på huk og snakker med et av barna.

Martine synes det er ekstra verdifullt å se et barn endre seg positivt over tid, og vite at du har vært en stor del av den endringen. Foto: Benjamin Ward.

– Jeg tror også at mange tenker «alle kan vel passe unger mens de leker!» Men hva gjør du når et barn faller utenfor? Når jeg går ut fra OsloMet (tidligere HiOA), har jeg en verktøy­kasse for å takle slike situasjoner, og det hadde jeg ikke som ufaglært. Det er ekstra verdifullt å se et barn endre seg positivt over tid og vite at du har vært en stor del av den endringen.

Barnehagelærer

OsloMet utdanner barnehagelærere med faglig og personlig kompetanse. De er barnehagens viktigste ressurs og en forutsetning for å skape en god arena for dannelse, omsorg, lek, læring og sosial utjevning.

Ansvar for barnets læring

Martine forteller at de har mange forskjellige teoretiske og praktiske fag­områder på studiet. Norsk, matte, natur­fag, kunstfag, samfunnskunnskap og religion er noen av dem. I tillegg kan man velge egne fordypningsemner.

– Barn spør om mye, og vi må kunne litt om alt for å svare og gi dem det kunnskapsgrunnlaget de skal ha videre i livet. Det er vi som starter den begynnende forståelsen.

Portrettbilde av en blid Martine.

Yrkesstolthet

Bredden i fordypningsfagene gjør at alle kan finne et interesseområde de liker, tror Martine.

– Det viktigste for å trives som barnehagelærer er enkelt og greit at man er glad i barn. Å være tålmodig, empatisk og leken kommer også godt med. Hvis du satser på en stilling som styrer av en barnehage kan du fortsette på masterstudiet i barnehagepedagogikk.

Hånden til Martine har fått et hjemmelaget armbånd av papir rundt seg.

Det er mye læring i lek. Barna i barnehagen lærer for eksempel sosial kompetanse, konfliktløsin og å dele. Foto: Benjamin Ward.

Når Martine skal oppsummere med ett ord forskjellen på å jobbe som assistent i barne­hage og det å jobbe som snart utdannet pedagogisk leder, velger hun «yrkesstolthet».

– Jeg merker at hele synet mitt på barn har endret seg i løpet av studie­tiden. Jeg har så mye respekt for dem, og jeg er så mye stolt­ere nå over jobben enn jeg var i begynnelsen av studiet. Jeg har forstått hvor utrolig viktig samfunnsoppdrag barnehagelærere har. Vi tar vare på det kjæreste mange har, og vi får tillit fra foreldrene til å gi barna det kunnskapsgrunnlaget de skal ha for å starte på skolen. Det er mye ansvar, men det er søren meg verdt det!

 

Opprinnelig publisert på hioa.no/24_7 den 5. februar 2016.