Fulgte jenter som mistrivdes
Maren Elisabeth Norløff fikk tips om masterstudiet i skolerettet utdanningsvitenskap mens hun gikk på bachelorutdanningen.
– Det var en naturlig vei å gå; foreleserne er de samme, og både de og tidligere masterstudenter anbefalte masterstudiet varmt, forteller hun.
Det toårige masterprogrammet består av ett år med forelesninger og ett år med skriving av masteroppgave.
– Det har vært kjempegøy, jeg trives godt med å kunne planlegge dagene mine selv og fordype meg i det jeg ønsker, sier hun.
Norløffs masteroppgave handler om trivsel og jenter i kroppsøving.
– Jeg fulgte en gruppe jenter som mistrivdes med kroppsøvingsfaget i et halvt år for å se hvordan man kan skape positive endringer og gjøre faget mer attraktivt for dem, forteller hun.
Doktorgradsarbeid
Norløffs masteroppgave er en del av forskningsprosjektet ”Utvikling av et læringsverktøy som kan bidra til elevers kritiske refleksjon og distanse til kroppspress og kroppsidealer som fremmes i samfunnet”, som flere av foreleserne ved studiet står bak.
– Vi samarbeidet om datainnsamling, og for meg har det vært spennende og givende å få se hvordan de som har doktorgrad jobber, og delta i en slik prosess. Jeg føler virkelig at jeg har lært mye jeg kan bruke når jeg kommer ut i jobb, sier hun.
God oppfølging
Etter fem år som student ved OsloMet er det med vemod at Norløff nå forlater studenttilværelsen.
– Det beste med å studere ved OsloMet er det tette og gode samarbeidet mellom forelesere og studenter. Små grupper gjør at hver enkelt student får god oppfølging , og veilederne både på bachelor- og masterstudiet er helt supre. Jeg er glad i å studere, så det er litt trist at jeg er ferdig, men samtidig blir det spennende med en ny tilværelse som yrkesaktiv, hvor jeg kan bruke alt jeg har lært ved OsloMet i praksis, sier hun.
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Studiet er rettet mot grunnopplæringen og skal styrke faglig, fagdidaktisk og pedagogisk kompetanse for arbeid i skolen. Det er et heltidsstudium over to år. Studentene velger fordypning i skolefag, pedagogikk eller begynneropplæring.
I en undersøkelse blant masterkandidatene ved HiOA fra 2016 oppga samtlige tidligere studenter fra masterstudiet i skolerettet utdanningsvitenskap at studiet er relevant for deres arbeidsoppgaver.
– Evaluering viser at masterprogrammene våre er populære blant studentene, og det er viktig for oss å vite. Jeg vil også minne om at høyere utdannelse er den beste billetten til et lenger, bedre og sunnere liv. Gjennom våre kandidater skal vi levere kunnskap som bidrar til å løse samfunnets utfordringer, sa Rice.
Ambassadører og rollemodeller
Noen av masterkandidatene fortsetter som doktorgradsstudenter, men for de fleste, som Maren Elisabeth Norløff, venter et yrkesaktivt liv. OsloMet håper de vil holde kontakten gjennom OsloMet alumni, som er møteplasser hvor tidligere og nåværende studenter og OsloMet-ansatte kan bygge nettverk, utveksle erfaringer og få faglig påfyll.
Vi ser på dere som ambassadører og rollemodeller, og når dere nå skal ut i yrkeslivet håper vi at dere vil framsnakke OsloMet, og at dere en gang senere vil komme tilbake hit og dele deres jobberfaringer med våre studenter.
– Alumnikoordinator Jeff Lugowe
Alle som har studert ved OsloMet er OsloMet alumni, som er helt gratis.
– Som OsloMet-alumn har du blant annet livslang tilgang til alle skolens biblioteker. De som ikke finner drømmejobben med en gang kan også få inntil to års gratis karriererådgiving, sa Lugowe.
Finn ut med om OsloMet alumni (student.oslomet.no).
Opprinnelig publisert i juni 2017.