Gründere i medier og kommunikasjon

Studenter i samtale med en mann

Sammen med 24 andre studentbedrifter fra hele landet ble Xplicit Design plukket ut til å delta på NM i Studentbedrift på Næringslivets Hus i Oslo.

– Vi er en god blanding nervøse og spente. Vi er mest med for å få erfaring og kontakter, smiler Kinza Ashraf fra Hønefoss.

Å bli plukket ut til NM er god markedsføring. Som ledd i forberedelsene må bedriftseierne reflektere rundt egen bedrift, noe som gjør dem bedre kjent med eget konsept.

I pausen sitter hun ute i solen på en benk sammen med de andre to i Xplicit Design SB, Tilda Gautneb fra Drammen og Bjørg Sabrin Timraz fra Spydeberg.

– Vi blir nok ikke beste Studentbedrift, men har meldt oss på i mange kategorier, og håper mest på kategorien «Best profilering». Skulle vi vinne noe, kan vi behøve penger til nytt utstyr. Vi har heller ikke tatt ut lønn, selv om vi har jobbet veldig mye, legger Bjørg til.

Om medier og kommunikasjon

Studiet er tverrfaglig og omfatter teoretiske, analytiske, praktiske og estetiske tilnærmingsmåter til medier og kommunikasjon. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin kompetanse i å skape, presentere og formidle et budskap i ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier.

Møttes på Medie- og kommunikasjon

Det var som studievenninner på bachelor i medier og kommunikasjon på daværende HiOA at de tre ble kjent. Nå er de ferdige med bachelorgraden, og klare til å ta sats.

– Vi er alle kreative sjeler, og valgte dette studiet fordi det gir bred kompetanse. Nå kan vi film, journalistikk og radio, og tilbyr dermed ulike tjenester, forteller Tilda.

Xplicit Design SB selger kompetanse innen visuell kommunikasjon, grafisk design og webdesign. Navnet kom de på etter mange runder med idémyldring.

– Det betyr å uttrykke noe direkte, forklarer de.

Femte semester står prosjektfaget MoK3000 Entreprenørskap og prosjektledelse i mediebransjen på timeplanen. Faget går over ett semester.

– I løpet av dette prosjektfaget har vi samarbeidet på ulike prosjekter, og fant ut at vi klaffet bra. Egentlig startet vi bedriften litt på tull for å klare eksamen, men så fant vi ut at det var behov for oss, det endte med en NM-plass, oppsummerer de.

Blant topp fem

Før NM har de jobbet intenst med «pitching», det vil si hvordan de skal selge inn bedriften med et knippe nøkkelord og setninger.

– Hva er vi gode på? Det må vi kunne beskrive. «Roll ups» til standen lager Bjørg. Mens å legge frem firmaets fordeler på scenen foran juryen, gjør vi alle tre. Det er teamwork vet du! Vi vil fokusere på at alle trenger våre tjenester, både små og store bedrifter, forteller de.

NM-plassen skal de ha fått etter initiativet til å skrive bok i samarbeid med Ungt Entreprenørskap, nettopp om hvordan man starter Studentbedrift.

– Vi gikk til dem og de tente på ideen vår. Nå er vi veldig glade for at det er stor interesse for boken. Den kommer som pensum neste år, forteller de lykkelig.

Minglende personer

– Her knytter vi kontakter med andre bedrifter, og ikke minst juryen. Den består av folk fra Manpower, Innovasjon Norge, Visma med flere, forteller Tilda.

NM i Studentbedrifter varer over to dager. Under utdelingen, dag to, er stemningen på topp. Alle heier på hverandre. For dette er et arrangement hvor alle er vinnere.

Så kommer kunngjøringen.

Xplicit Design SB blir nominert i kategorien Norges Beste Studentbedrift 2016, og regnes dermed blant de fem beste studentbedriftene i Norge i år!

– Det er fantastisk å være i toppen. Det gir stor inspirasjon til å gå videre med alle de spennende prosjektene vi har foran oss. NM har bekreftet at vår forretningsidé er levedyktig. Vi er kjempefornøyde med å ha nådd så langt, stråler de.

Smart med studentbedrift

SB står for Studentbedrift. De to bokstavene forsvinner fra navnet når de tidligere studentene den 1. august legger om til et AS.

– Vi kan bare være Studentbedrift i ett år, det gir nemlig skattefordeler og momsfritak. Man kan tjene 140 000 skattefritt, og alle i bedriften kan få utbetalt 10.000 kroner som skattefri lønn. Vi har tjent 100 000 kr, noe som er veldig mye for en Studentbedrift, forteller de.

Året som Studentbedrift skal gi unge drahjelp til å komme i gang med sitt entreprenørskap.

– Vi er forbi det målet. Det er lettere for oss som tilbyr en tjeneste, siden vi ikke har en utgiftspost. Det tar bare litt tid og kunnskap, forteller de.

Med samme kompetanse innen medier og kommunikasjon, men med ulike fokus-områder, føler de at de utfyller hverandre.

Brosjyre med logoer

Xplicit Design SB selger kompetanse innen visuell kommunikasjon, grafisk design og webdesign.

– Jeg og Kinza driver med webdesign, mens Bjørg gjør grafisk design. Bjørg har hatt deltidsjobb som uttegner i Universitas, og Kinza har jobbet som klipper for ITV. Selv har jeg i tillegg en kreativ utdanning som motekonsulent fra School of Fashion Industry, med kunnskap om designprosesser og visuell fremstilling, forteller Tilda som i tillegg har salgserfaring.

Fikk eget kontor

Fra januar til april i år hadde de takket være utdanningsinstitusjonen, praksis hos bedriften, Cloud Media på Havnelageret i Oslo.

– Denne erfaringen har gjort at vi vet hvordan vi skal prissette oss, lage tilbud og produktkalkyler, samt skrive kontrakter. Det har også medført billigere kontorplasser her vi hadde praksis, i tillegg til mange nye kontakter! forteller de.

Deretter sponset HiOA dem med kontorplass i gründermiljøet 675 Oslo i to måneder, som holder til i Fredensborgveien. Selv kaller miljøet seg for et «coworking space», og huser i dag 86 bedrifter innen kreative næringer.

Om NM for studentbedrifter

NM for Studentbedrifter arrangeres av Ungt Entreprenørskap Norge. Studentbedrift er et program for å lære å etablere, drive og avvikle en bedrift. Studentbedrift legger opp til erfaringsbasert læring der studentene må være aktive i tilegningen av ny kunnskap og anvendelse av teori. OsloMet har deltatt på NM nesten hvert år siden 2004 da NM ble arrangert første gang.

– HiOA hadde troen på oss som unge gründere. Vi setter pris på all hjelp vi har fått. Lærer og veileder i prosjektfaget, Robert Vaagan, har vært med oss i hele prosessen. Støtten gjør at vi kan satse videre, og jobbe oss opp. Etter de to månedene med kontorplass, har vi dessuten vært så heldige å få tilbake kontorene vi hadde hos Cloud Media, til en god pris, forteller de.

Nå begynner det

Den gode støtten fra HiOA er også en grunn til at de som eneste i klassen valgte å bli Studentbedrift.

– Andre valgte å drive enkeltpersonforetak. Alle måtte ikke starte noe heller, det holdt å komme med en idé og planlegge som om de skulle starte noe, forteller gründerspirene.

Per i dag har den nystartede bedriften 17 kunder. Alt fra finansbyråer til hotell, nettaviser, bloggere og VM-utøvere. For det meste fokusere de på ett prosjekt hver, men det kommer an på prosjektets størrelse.

–Vi har prosjekter som til sammen har en verdi på 350 000 kroner. Vi har avsluttet noen, mens har enkelte gående over sommeren til vi starter AS, forteller de.

Planene fremover nå er å satse på bedriften med sete fra Havnelageret.

– Ja, 110 prosent! Så ser vi hvordan det går, stråler de ferske entreprenørene.

Opprinnelig publisert på Hioa.no/24_7 28.06.2016. Innholdet er blitt redigert for å gjenspeile dagens institusjonsnavn.