Sommerskole som utvider det internasjonale nettverket

Jublende deltakere sommerskolen utendørs gruppebilde

Torstein Forseth er akkurat ferdig med første året i anvendt datateknologi på OsloMet, og Hussaina Abdullahi studerer økonomi ved Sungkyunkwan universitetet i Sør-Korea. I sommer var de begge studenter ved OsloMets internasjonale sommerskole – her deler de sine erfaringer.

Da Hussaina satte seg på flyet fra Seoul til Oslo, visste hun ingenting om hva som ventet henne. Hun skulle bo i en fremmed by og studere hele sommeren, med mennesker fra hele verden. Etter tre uker på sommerskolen forteller hun at det har overgått alle forventninger - både sosialt og faglig.

– Sommerskolen har vært fantastisk, jeg har nytt hvert sekund. Læreren i faget mitt «Technology and society», er utrolig flink.

– Lærerne oppfordrer oss til å knytte det vi lærer til virkelige samfunnsproblemer - det er en ny måte å lære på for meg som jeg har likt kjempegodt. Noen dager har det føltes som jeg har lært mer enn jeg pleier på et helt semester!

Portrett Hussaina Abdullahi

Oslo som sommerby

– Sommerskolen har vært fantastisk, jeg har nytt hvert sekund, sier Hussaina.

Hussaina sier hun allerede har blitt godt kjent med Oslo, og at hun opplever det som en rolig, vakker og oppfriskende by.

– Lufta er frisk, byen er grønn, menneskene er avslappede. Og været har vært så flott! Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente, men Oslo har vært fantastisk.  

Åpent for internasjonale og norske studenter

– Jeg har lært masse nyttig, i tillegg til å ha møtt fantastiske mennesker fra alle kanter av verden, sier Torstein.

Sommerskolen er åpen for internasjonale studenter fra forskjellige fagretninger, i tillegg til norske studenter - hvorav mange allerede studerer på OsloMet.

Torstein er en av de norske studentene som deltok på sommerskolen i 2018. Han er akkurat ferdig med første året på OsloMet, men bestemte seg for å benytte sjansen til å fortsette studiene på sommeren også.

Da han vurderte å søke på sommerskolen, tenkte han ikke stort på den sosiale biten. Sommerskolen var først og fremst en mulighet for ytterligere læring og noen ekstra studiepoeng på veien til en bachelorutdanning. Nå er ønsker han derimot å trekke frem det sosiale aspektet.

Portrett Torstein Forseth

Om sommerskolen

OsloMet sin internasjonale sommerskole arrangeres i juli av institutt for informasjonsteknologi.

Sommerskolen tilbyr en rekke spennende fag innenfor teknologi og gir muligheten til å ta 5 eller 10 ekstra studiepoeng gjennom sommeren.

Skolen er åpen for internasjonale og norske studenter fra forskjellige fagretninger med en felles interesse for teknologi. Ikke alle fagene krever teknologi bakgrunn, se hjemmesiden for opptakskrav og mer informasjon. Alle kurs holdes på engelsk.

Søknadsfrist 1. februar 2019.

– Jeg har lært masse nyttig

– Jeg har lært masse nyttig, i tillegg til å ha møtt fantastiske mennesker fra alle kanter av verden. Det er mye arbeid, men så lenge man er engasjert i læringsprosessen vil det gå det bra. Vi har gode lærere som hjelper oss gjennom det.
Innovasjon på tre dager

Som en del av sommerskolen arrangeres det hvert år en innovasjonscamp. Alle studentene på sommerskolen deles opp i lag som skal løse en oppgave på tre dager.

I år ble casen presentert av Center for Reproductive Rights i Kenya, en organisasjon som ga studentene utfordringen med å bedre helsetjenester knyttet til kvinner i rurale strøk.

Ved å bruke teknologi og innovasjon til å løse sosiale problemer utfordres man på sommerskolen til å ta i bruk den teoretiske kunnskapen i praksis, i samarbeid med myndigheter, industri og sivilsamfunn.

Vinnerne av campen får blant annet muligheten til å videreutvikle sitt prosjekt i samarbeid med OsloMet.

Studenter fra alle fagretninger

Hussaina studerer til vanlig økonomi og mener "Technology and Society" har vært nyttig for hennes utvikling, også som økonomistudent.

– Det er enkelte som ikke forstår hvorfor dette faget er relevant for mine studier. Men det har virkelig påvirket måten jeg tenker på, noe som kan brukes i økonomistudiene også. Jeg erfarte at jeg lærte mye av medstudentene mine som kommer med ulike perspektiver og fra forskjellige fagfelt.

Utvider sitt internasjonale nettverk

Både Hussaina og Torstein opplever at de har fått et utvidet nettverk som følge av sommerskolen.

– Å komme til samme klasserom, folk og lærer hver dag skaper en annen sosial setting og gir andre opplevelser enn en vanlig skolehverdag. En gjennomsnittlig dag hadde vi to timer forelesning, for så å jobbe i grupper med eksamensprosjektet vårt. Gruppene samarbeidet og hjalp hverandre, sier Torstein.

Han mener sommerskolen er en mulighet det ikke finnes mange av.

– Om du bare skal være en ‘vanlig’ student med høst- og vårsemester, går du glipp av en spesiell opplevelse. Sommerskolen har vært en positiv opplevelse helt siden starten.

– Det har ikke føltes som en skole, samtidig som vi lærer i en skolesetting. Det kan ikke sammenlignes med et vanlig skolesemester, noe som gjør det veldig trivelig.

Opprinnelig publisert på hioa.no/24-7 02.10.2018