Utveksling til Chile åpnet dører

Fredrik Brogeland Laache på en fjelltopp i solskinn med panoramautsikt og fjellandskap i bakgrunnen

Om utveksling

Valgmulighetene er mange. Du kan velge blant over 360 studiesteder i 60 land avhengig av studieprogram.

Du tar med deg støtten fra Lånekassen, du kan benytte deg av stipendordninger, og du opptjener studiepoeng akkurat som hjemme!

Som bachelorstudent i journalistikk ved valgte Fredrik å ta et semester ved Pontificia Universidad Católica de Chile. Det var ønsket om å lære spansk og interessen for Latin-Amerika som motiverte han til å reise ut.

– Jeg fikk vanvittig mye ut av studieoppholdet i Chile. Forelesningene var spennende og faglig utfordrende, og ved hjelp av intensive språkkurs og ved å praktisere spansk kontinuerlig, lærte jeg meg til slutt språket. Jeg ble godt kjent med chilensk kultur og samfunnsliv, og fikk venner for livet, både chilenere og internasjonale, forteller han.

En rik kultur

Det var nettopp menneskene Fredrik traff både på universitetet og utenfor som inspirerte han mest.

– Gjennom møter og samtaler med chilenere i alle aldre, fikk jeg etter hvert et ganske omfattende innblikk i en fascinerende historie og en rik kultur. Det var interessant å få muligheten til å utforske et land som de siste tiårene har reist seg fra en vond fortid, sier han.

Nye jobbmuligheter

Fredrik tar for tiden en mastergrad i internasjonale relasjoner ved NMBU i Ås, med en deltidsjobb i NRK debatt og magasin ved siden av. Han har også i en periode vært praktikant ved ambassaden i Addis Abeba, Etiopia. Han bekrefter at utvekslingsoppholdet har bidratt til å åpne dører i jobbsammenheng.

– Utvekslingen gjorde at jeg ble mer internasjonalt orientert, noe som har påvirket mine valg senere i livet. Spanskkunnskapene mine har blant annet gitt meg muligheten til å jobbe som journalist i Latin-Amerika, og fagkunnskapen jeg tilegnet meg har åpnet dører i form av ulike engasjementer i organisasjonslivet, sier Fredrik. Han poengterer at semesteret i utlandet er en punkt på CV-en som vekker interesse.

– Utvekslingsperioden min har flere ganger blitt trukket frem som noe positivt i jobbintervjuer.

Denne saken ble opprinnelig publisert på Hioa.no/24_7 17.02.2017.

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!