HiOA har blitt OsloMet – storbyuniversitetet. Les mer om hva det har å si for deg.

meny
søk
English

Anita Borch

forskningsleder

Kort om

Forskningsgrupper

Forbrukerpolitikk og -økonomi

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner (17) Forskningsrapporter (24) Formidling (47) OsloMet-publikasjoner (57)
Borch, Anita (2016). Stop Shop 2012 and the role of simplicity movements in sustainable change. Journal of Research for Consumers. Vol. 29.
Borch, Anita (2016). Stop Shop 2012 – et forbrukerdrevet initiativs rolle i utviklingen mot et bærekraftig samfunn. Vittersø, Gunnar Borch, Anita Laitala, Kirsi Maria Strandbakken, Pål (Red.), Forbruk og det grønne skiftet. 8. s. 131-157. Novus Forlag.
Borch, Anita (2016). Elbil i norske nyheter (1959–2014): et bidrag for klima?. Vittersø, Gunnar Borch, Anita Laitala, Kirsi Maria Strandbakken, Pål (Red.), Forbruk og det grønne skiftet. 6. s. 91-108. Novus Forlag.
Borch, Anita;Kjærnes, Unni (2016). Food security and food insecurity in Europe: An analysis of the academic discourse (1975–2013). Appetite. Vol. 103. doi: 10.1016/j.appet.2016.04.005
Borch, Anita;Kjærnes, Unni (2016). The Prevalence and Risk of Food Insecurity in the Nordic Region: Preliminary Results. Journal of Consumer Policy. Vol. 39. doi: 10.1007/s10603-016-9316-x
Borch, Anita;Rantala, Varpu (2015). Addiction: a highly successful, essentially contested concept. Introduction to International Journal of Alcohol and Drug Research’s (IJADR) special issue: Addiction. What is the added value of the concept today?. The international journal of alcohol and drug research. Vol. 4. doi: http://dx.doi.org/10.7895/ijadr.v4i1.200
Strandbakken, Pål;Borch, Anita (2015). Third-generation deliberative processes: from consumer research to participatory democracy. Strandbakken, Pål Gronow, Jukka (Red.), The consumer in society : A tribute to Eivind Stø. 19. s. 403-414. Abstrakt forlag.
Se alle publikasjoner
Borch, Anita;Strandbakken, Pål (2015). Consumer influence and stakeholder involvement for a green welfare society: a brief overview of Eivind Stø's professional career. Strandbakken, Pål Gronow, Jukka (Red.), The consumer in society : A tribute to Eivind Stø. 1. s. 25-38. Abstrakt forlag.
Borch, Anita (2013). En ting i pent papir til jul. Gaver og gavegivning. Strandbakken, Pål Heidenstrøm, Nina (Red.), Hinsides symbolverdi. Materialiteten i forbruket. 8. s. 169-182. Novus Forlag.
Borch, Anita;Roos, Gun (2012). Public Private Partnerships fighting obesity in Europe. Anthropology of Food. 13 s.
Borch, Anita (2012). The Real of problem gambling households. Journal of Gambling Studies. 27 s. doi: 10.4309/jgi.2012.27.6
Borch, Anita (2012). Perceptions of gambling in households - A case study from Norway. Addiction Research and Theory. Vol. 20. doi: 10.3109/16066359.2011.631233
Borch, Anita (2012). Gambling in the news and the revelation of market power: the case of Norway. International Gambling Studies. Vol. 12. doi: 10.1080/14459795.2011.616907
Borch, Anita (2010). Balancing Rules: Gambling Consumption at Home. Kingma, Sytze F. (Red.), Global gambling: Cultural Perspectives on Gambling Organizations. Kapittel 8. s. 195-210. Routledge.
Borch, Anita;Kjørstad, Ingrid;Slettemeås, Dag (2016). Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne. 52 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, HiOA.
Borch, Anita;Slettemeås, Dag;Kjørstad, Ingrid (2016). Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag - slik funksjonshemmedes organisasjoner ser det. 41 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Borch, Anita;Kjørstad, Ingrid;Slettemeås, Dag (2016). Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne. 49 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Borch, Anita (2015). The monopolisation of the Norwegian slot machine market. 62 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO.
Borch, Anita;Brusdal, Ragnhild;Borgeraas, Elling Martin (2014). Økonomisk likestilling: En kvalitativ analyse av gifte og samboende kvinner og menn. Forbruksforskningsinstituttet SIFO.
Borch, Anita (2013). Households' images of gambling. ISBN: 978-952-10-9078-3. 74 s. Department of Sociology. University of Helsinki..
Borch, Anita (2013). Grønne kalkulatorer 2012 Hvilke informasjoner bygger de på og hvor entydige er de?. 29 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (2012). Julegaver 2012 trender de siste 20 år. 57 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (2012). Kalendergaver 2012. 21 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita;Sørebø, Øystein (2011). Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole. 61 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Se alle publikasjoner
Kjærnes, Unni;Borgen, Svein Ole;Borch, Anita;Lavik, Randi Kristine (2010). Tillit til kjøtt : endringer og utfordringer i det norske markedet. 84 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Brusdal, Ragnhild;Borch, Anita (2010). Gode intensjoner søker eierskap : en evaluering av retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn og unge. 45 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Slettemeås, Dag;Helle-Valle, Jo Helge;Borch, Anita (2007). Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life. Final Report. 78 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (2006). Gambling in the News. A statistical discourse analysis. ISBN: 82-7063-409-3. 104 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (2004). Julens betydning. 50 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (2001). I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001. 10 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (2000). Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester Informasjon og booking, et forprosjekt. 110 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1999). Forbruk på internett, mars 1999. En landsomfattende undersøkelse. 35 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1998). Julegavehandel 1998. En landsomfattende undersøkelse av gaveinnhold og kostnader. 20 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1998). Reklame rettet mot barn på Internett. En forstudie. 62 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1997). Forbrukerkunnskap i videregående skole. En evaluering av faget Økonomi og informasjonsbehandling. ISBN: 82-7063-326-7. 171 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1996). Barn og unge om TV-reklame. En landsomfattende undersøkelse av 8-14 åringer. ISBN: 82-7063-313-5. 163 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1994). "Hei hå, nå er det jul igjen" - en kvantitativ studie av innkjøp, giving og mottak av julegaver. 166 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Borch, Anita (1993). Julestri og innkjøpstid. En analyse av planlegging og innkjøp av julegaver. 47 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Røyne, Anja;Phua, Yi Jing;Eikjeland, Ina Grosås;Wentzel, Alexander;Le, Simone Balzer;Josefsen, Kjell Domaas;Markussen, Sidsel;Myhr, Anders;Brandtsegg, Andreas Saur;Bjerkeseter, Cato;Throne-Holst, Harald;Borch, Anita;Sikorski, Pawel;Røyne, Frida (2018). BioZEment 2.0: Towards a low CO2 emission building material employing bacterial metabolism. DigitalLife 2018.
Borch, Anita (2017). Consumption practices of disabled people. LIVING WITH DISADILITY. NNDR.
Borch, Anita;Kmetty, Zoltan;Bent, Caitlin (2017). The Green Attitude Behaviour Gap Does it vary between European countries. 13th conference of the European Sociological Association. ESA.
Borch, Anita (2017). All I want for Christmas .... VG.
Borch, Anita (2017). Julegavenes uskrevne regler: Hva skal jeg gi bort i år?. VG Pluss.
Borch, Anita (2017). GJENBRUKS JUL. Dagbladet.
Borch, Anita (2017). DE FEM TINGENE SOM HAR BLITT SØKT ETTER MEST PÅ FINN DE SISTE MÅNEDENE ER: ROLEX, LOUIS VUITTON, PARAJUMPERS, IPHONE 7 OG SNØFRESER.. VG.
Borch, Anita (2017). Ja, vi elsker brukte julegaver!. VG Pluss.
Borch, Anita (2017). Slik lager du nye gaver av gamle ting. Dagbladet Pluss.
Borch, Anita (2017). Tar rampen inn i juletida. Vårt Land.
Se alle publikasjoner
Røyne, Anja;Phua, Yi Jing;Borch, Anita;Throne-Holst, Harald;Josefsen, Kjell Domaas;Le, Simone Balzer;Markussen, Sidsel;Wentzel, Alexander;Myhr, Anders;Røyne, Frida;Sikorski, Pawel (2017). Kunsten å arbeide tverrfaglig. Forskerforum. Vol. 4.
Borch, Anita (2016). Ekko. NRK.
Borch, Anita (2016). Kjærestegaven. Drammens tidende.
Borch, Anita (2016). - Foreldre ber om å få betale ned ballkjoler. NRK.
Borch, Anita (2016). Forbrukerøkonomer: Slik kan du hjelpe konfirmanten. Dine Penger Pluss.
Borch, Anita (2016). Slik kan du hjelpe konfirmanten. VG Pluss.
Borch, Anita (2016). Gi øko-råd til konfirmanten. VG.
Borch, Anita (2016). - Elbilsjåføren er en rik snylter. Dagbladet.
Borch, Anita (2016). UNNGÅ DYRT SAMLIVSBRUDD -Dyrere enn det burde vært. Dagsavisen.
Borch, Anita (2016). GAVEGLEDER. Foreldre & Barn.
Borch, Anita (2016). Julebisnissen. Dagsavisen.
Borch, Anita (2016). Vil ikke gi dyre gavekalendere.. TV" Nyhetene.
Borch, Anita (2016). Slik styrer du unna kalenderhysteriet. TV2.
Borch, Anita (2016). - Sjølvlaga sjokolade, opplevingar og fint brukte ting. Romsdals Budstikka Pluss.
Borch, Anita (2016). Nå sett vi øss og kvile. Adresseavisen.
Borch, Anita (2016). Derfor lar menn kona handle julegavene: - Julehandel er jo enda verre enn vanlig. Adresseavisen pluss.
Borch, Anita (2016). Denne julegaven er verst. Romerrike blad.
Borch, Anita (2016). Juletradisjonene. Vi over 60.
Borch, Anita;Throne-Holst, Harald (2016). The explicit and tacit ethics of RRI practices. BioZEment årsmøte. BioZEment.
Borch, Anita (2016). Hvilke barrierer møter funksjonshemmede som forbrukere? Et praksisperspektiv. UnIKT forum. Delta-senteret.
Vittersø, Gunnar;Borch, Anita;Laitala, Kirsi Maria;Strandbakken, Pål (2016). Forord. Vittersø, Gunnar Borch, Anita Laitala, Kirsi Maria Strandbakken, Pål (Red.), Forbruk og det grønne skiftet. Forord. Novus Forlag.
Borch, Anita;Klepp, Ingun Grimstad (2016). Inkluderende forbruk. Institutt-seminar på Klækken. SIFO.
Borch, Anita (2016). Kjøpestopp versus elbil: En ideologisk kamp på bekostning av miljø?. Lansering av boken "Forbruk og det grønne skiftet". SIFO.
Borch, Anita;Harald, Throne-Holst (2016). Tacit ethics in RRI: How can it be understood, made explicit and evaluated?. ELSA.
Borch, Anita;Kjørstad, Ingrid;Storm-Mathisen, Ardis (2015). Innspill og synspunkter på Handlingsplan mot spilleproblemer (2016-2018).
Throne-Holst, Harald;Borch, Anita (2014). Tacit ethics as a new mode of laboratory engagement. ELSA Norway konferansen 2014. ELSA Norway.
Borch, Anita;Roos, Gun;Stø, Eivind (2012). Effekten av fedmekampanjer. Dagsavisen.
Borch, Anita;Sørebø, Øystein (2011). Forbrukerutdanningen bør styrkes. Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling.
Borch, Anita;Sørebø, Øystein;Lindberg, Per (2011). Dette skiller gutter og jenter på nett. Jentene er mer sosiale enn guttene på nettet. Men forskjellene er i ferd med å utjevnes. Bergens tidende.
Borch, Anita (2010). Skal livet leves slik?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Storm-Mathisen, Ardis;Borch, Anita (2009). Contextualizing adolescents’ egaming - the regulatory practices of adolescent’s eplaying in everyday life. Media Culture in Change. 54th annual conference of the German Communication Association. University of Bremen.
Borch, Anita (2009). De bærer spillbyrden. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Borch, Anita (2008). Tenke det, men gjøre det?. Dagbladet.
Borch, Anita (2006). Forbrukerveiledningens bakside. Forbruker-rapporten.
Borch, Anita (2006). Automater på spill. Dagbladet.
Borch, Anita (2003). Reklamens makt i en digital hverdag. Engelstad, Fredrik Ødegård, Guro (Red.), Ungdom, makt og mening. kapittel 8. Gyldendal Akademisk.
Borch, Anita (1994). "Hei og hå, nå er det jul ...igjen." En kvantitativ studie av innkjøp, giving og mottak av julegaver. 167 s. Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO).
Julens bakside. (2004) 7. desember 2004
Borte - hjemme - uavgjort?. (2004) Foredrag holdt ved 4. nordiske konferanse om spilleavhengighet, Stiftelsen Nordiska Sällskapet för Spelberoande, SNSUS, Lillehammer, 29.-30. mars, 2004
Stabilt julehysteri. (2003) 6. desember 2003
Se alle publikasjoner
Digital gambling i tradisjonelle hjem. (2005) Foredrag holdt ved Nordisk Seminarium om spel- och spelberoendeforskning, Helsingfors, 14.-16. mars 2005
What makes science reliable?. (2005) PhD-paper levert til kurset i Vitenskapsteori, UIO, 25.-27. april 2005
Slik kan pengespill reguleres. (2007) 04. oktober 2007
Ebilsjåføren er en rik snylter. (2016) Dagbladet, 04.06.2016
Forbrukerkunnskap blant elever i videregående skole. (2011) Foredrag presentert på konferansen "Kjøp nå - betal senere" arrangert av BLD, Ingeniørenes hus, 21. september
Hvordan kan unge bli agenter for endring i den bærekraftige utviklingen?. (2015) Ung&miljø workshop ved Jønsberg vg skole, 13.10.2015
Kjøpestopp versus elbil:En ideologisk kamp på bekostning av miljø?. (2016) Presentasjon ved lanseringen av boken “Forbruk og det grønne skiftet”, Litteraturhuset, Oslo, 25.4.2016
De bærer spillbyrden. (2009) 22. april
Tillit til spill. (2007) Presentasjon holdt for Norsk Tippings PR-avdeling, 07. mai
Kontekstualisering av unges spill og spilleproblemer. (2009) Presentation given at NCR’s seminar on research related to gambling problems, 10.12.2010.
Tenke det, men gjøre det?. (2008) 13. desember
Nå går også 12-åringer rundt med designvesker. Sant eller usant?. (2015) i Randi Lavik og Elling Borgeraas (red.) Forbrukertrender 2015, SIFO arbeidsnotat nr. 5 2015, s. 35-39.
Automater på spill. (2006) 9 april
Pengespill i nyhetene. (2007) Presentasjon gitt ved Den Norske Sosiologiforenings Vinterseminar, 26.-28. januar
Kalendergavenes press. (2007) 3. desember 2007
Automatglede kan bli kort. (2007) 27. mars 2007

(Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig)

Kontakt

Telefon (kontor): +47 67 23 56 26
Telefon (mobil): +47 917 78 972
Besøksadresse: Stensberggata 26, Oslo, X723