English version
Fire personer i ulike aldre går på en gangsti i en park.

Partners-in-Care: Municipal Health Care Research and Innovation School

Ph.d.-stipendiater på norske og nordiske universiteter kan søke på forskerskolen vår.

Forsknings- og innovasjonsskolen skal bidra til å fremme bærekraftige kommunale helse- og velferdstjenester sett i et livsløpsperspektiv.

Ph.d.-stipendiater som adresserer kommunale utfordringer i sin forskning får styrket sin kompetanse gjennom å delta. 

Programmet tar opp omtrent 20 deltakere årlig, med ulik faglig og akademisk bakgrunn.

Opptakskrav

For å søke på dette programmet må du være ph.d.-stipendiat på et universitet i Norge. Søkere fra partnerinstitusjoner blir prioritert.

Du kan også søke hvis du er ph.d.-stipendiat i et nordisk land. Opptak av nordiske kandidater er avhengig av at det er ledige plasser i programmet.

Slik søker du

Søknadsfrist er 1. desember.

Vi tar imot søknader en gang i året, ettersom kandidatene våre vil jobbe sammen som en gruppe på kurs og webinarer.

Send inn søknaden din (nettskjema.no). Den må inneholde

  • et kort prosjektsammendrag (maks 300 ord)
  • en publikasjonsplan
  • finansieringen din
  • en forklaring på hvorfor prosjektet er relevant for forskning og innovasjon innen kommunal helsetjeneste
  • din motivasjon for å søke på forskerskolen
  • dokumentasjon på opptak eller innsendt søknad til et ph.d.-program før 15. november (PDF)
  • anbefalingsbrev fra hovedveileder (PDF)
  • fullstendig prosjektplan (PDF)

Forskerskolens oppbygging

Ph.d.-stipendiater som tas opp på forskerskolen vil følge et obligatorisk, strukturert toårig program bestående av to doktorgradskurs og åtte webinarer.

Programmet starter med et introduksjonskurs/workshop i løpet av første vårsemester. Kurset fokuserer på forskning og kunnskapsbehov for å fremme et godt liv gjennom hele livsløpet.

Etter kurset vil det bli gjennomført fire webinarer i løpet av det neste året. Her vil stipendiatene diskutere relevante teoretiske og metodologiske problemstillinger knyttet til sine individuelle prosjekter, samt hvordan arbeidet deres kan bidra til innovasjon innen kommunal helsetjeneste og relaterte sektorer.

Neste kurs vil bli tilbudt våren etter, med fokus på hvordan man kan oversette og lede implementeringen av bærekraftig endring i kommunal sektor. Det obligatoriske programmet avsluttes med fire webinarer som har som mål å fremme diskusjon om kvaliteten og relevansen av deltakernes doktorgradsprosjekter.

I tillegg til det obligatoriske programmet vil forskerskolen tilby ulike valgfrie aktiviteter som tar sikte på å støtte stipendiatene i deres vitenskapelige utvikling og i å utvikle arbeidsrelaterte kvalifikasjoner.

Forskerskolen vil også tilby aktiviteter rettet mot veiledere, ledere og andre i kommunale helse- og omsorgstjenester som har ansvar for å tilrettelegge for forskning og implementere forskningsbaserte innovasjoner, og forskere som forsker i kommunal sektor.

Fokusområder

Hovedfokuset til forsknings- og innovasjonsskolen er å fremme bærekraftig helse og velferd i kommuner, sett fra et livsløpsperspektiv. Våre kommunale partnere har identifisert følgende sentrale fokusområder:

Fremme inkludering og redusere isolasjon

Fremme helse, utdanning, arbeidsevne, funksjon og livskvalitet for sårbare borgere og familier gjennom hele livsløpet.

Dette krever samarbeid på tvers av ulike sektorer, inkludert helse- og omsorgstjenester, skoler, barnehager, sosiale tjenester, sysselsetting og samfunnsplanlegging.

Bærekraftige helse- og omsorgstjenester

Utvikle og implementere helse- og omsorgstjenester som kan støtte en voksende og stadig mer kompleks befolkning av eldre voksne og andre med langsiktige behov på en bærekraftig måte, midt i utfordringer som begrenset tilgang til kvalifisert personell og begrensede økonomiske ressurser.

Innovative samarbeidsmodeller

Lage og implementere innovative samarbeidsmodeller på tvers av ulike kommunale sektorer og tredje sektor for å utvide bruken av tilgjengelige tjenester og ressurser, og håndtere store utfordringer innen tjenestelevering.

Forbedre samarbeidet i helsevesenet

Adressere betydelige barrierer som hindrer samarbeid mellom spesialist- og primærhelsetjenester for å forbedre behandlingseffektivitet, utskrivningsprosesser, samarbeid og forhindre unødvendige (re)innleggelser.

Forsknings- og innovasjonskompetanse

Sikre tilstrekkelig forsknings- og innovasjonskompetanse og -kapasitet i kommunene for å støtte forskningsinformert tjenesteinnovasjon og -levering.

Felles innovasjons- og forskningsaktiviteter

Samarbeide om og dele innovasjons- og forskningsaktiviteter og -løsninger på tvers av sektorer og kommuner for å eliminere overflødig arbeid og spare ressurser.

Opprettholde relevansen til forskerskolen

Sørge for at forskerskolen fortsetter å være nyttig og tilpasset kommunenes behov ved å involvere kommunene jevnlig i planlegging og gjennomføring.

Hovedmål

Hovedmålene for forsknings- og innovasjonsskolen er å

  • styrke ferdighetene og kompetansen til ph.d.-stipendiater innen forskning som adresserer kommunale utfordringer, inkludert å støtte utviklingen av arbeidsferdigheter som er nødvendige for å initiere, legge til rette for og evaluere implementeringen av forskningsbaserte innovasjoner i kommunal sektor
  • støtte ledere og ansatte i kommunal sektor til å effektivt lede og engasjere seg i forskning og innovasjon
  • fremme metodisk innovasjon ved å skape forskning som er internasjonalt robust, men likevel lokalt anvendelig, og dermed styrke relevansen og effekten av funnene
  • etablere en samarbeidsplattform for å sikre finansiering for forskning som adresserer kommunale forskningsbehov og oppmuntrer til tverrsektorielt samarbeid
  • støtte utviklingen og aktivitetene til de regionale strategiske organisasjonene

Partnerinstitusjoner

Kommunale partnere

  • Østre Agder-samarbeidet: Kristin Jeppestøl
  • Vestvågøy kommune: Trude Hartviksen
  • Bergen kommune: Anne Marita Milde
  • Oslo kommune: Unni Hembre og Thomas Bernard Thiis-Evensen
  • Lillestrøm kommune

Akademiske partnere

  • OsloMet: Marit Kirkevold og Line Kildal Bragstad
  • UiT Norges arktiske universitet: Bodil H. Blix
  • Høgskulen på Vestlandet: Marjolein M. Iversen og Bente Egge Søvde
  • Universitetet i Agder: Brooke Hollister
  • VID vitenskapelige høgskole : Nina Jøranson og Malene Brekke

Andre nøkkelpartnere

  • Nasjonalforeningen for folkehelsen: Anne Rita Øksengård
  • Norske Kvinners Sanitetsforening: Elisabeth Swärd
  • Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO): Andreas Habberstad
  • lovisenberg diakonale sykehus: Maren Falch Lindberg

Aktuelt

Forskarskole til OsloMet

Fakultet for helsevitskap ved OsloMet har fått tildeling frå Forskingsrådet til å etablere forskarskole.

Fysioterapistudent gir treningsråd til eldre person.