Forskningsnyheter

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 137 artikler

Politibil parkert i veikanten etter en voldsepisode.
Er barn og unge blitt mer kriminelle enn før?

«Alle» snakker om økningen i ungdomsvold, men hva viser politiets statistikk egentlig?

Tre kokker over en gryte på et kjøkken, to framstår som lærlinger
Utsatte unge fikk tilbake troen på seg selv

Et program som bygger på tett samarbeid mellom NAV og helse bidrar ikke bare til økt arbeidsdeltakelse, men også til større livsmestring for noen.

Ung mann står foran en gruppe studenter i et klasserom og underviser.
Studenter som underviser hverandre: – Utfordrer alt vi trodde vi visste om effektiv læring

En arbeidsform hvor studenter selv står for undervisningen krever mot, men gir svært gode resultater.

Rygg og bakhode av mor og datter ankommer flyplass med bagasje.
Mange barn og unge på flukt opplever å bli tatt godt imot i Norge

Samtidig savner mange mer informasjon og medvirkning, ifølge en ny studie.

Skoleelever sitter rundt et bord og løser oppgaver mens en mannlig lærer følger med.
– Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling

Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad.

Ei ung, sjenert jente held hendene til begge foreldra
Koordinatorar for familiar med funksjonshemma barn: Strevar med for lite tid og utydelege oppgåver

Dette gjer det vanskeleg å støtta familiane godt.

Studenter sitter i et klasserom, i forgrunnen er det en kvinnelig student som ser sliten og frustrert ut.
– Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor

Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve.

lærarstudentar møtes ute i parken til fadderuke ved studiestart.
Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling?

Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt?

To elever med ryggsekk står i kø for å stemme under skolevalget.
Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet?

Nøkkelen kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet.

To jenter og en gutt smiler og leker med fargerike legoklosser ved et bord i klasserommet.
Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet

Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen.

Elever i et klasserom rekker opp hånda. Læreren står i bakgrunnen foran tavla.
– I KRLE-faget møter elevane heilt andre måtar å tenkje på

Må undervisninga i religionar og livssyn halde det religiøse på ein armlengds avstand? Nei, meiner professor ved lærarutdanninga Øystein Brekke.

Ung gutt med gul jakke og brun ryggsekk med ryggen til foran en skole
Økning i rapportering av seksuell vold blant ungdom

En ny studie fra OsloMet viser at én av fire ungdommer rapporterer om seksuell vold i løpet av oppveksten.