Prosjektene på ingeniørstudiet gjør meg attraktiv

Knut André Bolstad i hvit frakk i en lab

Da Knut André fullførte ingeniørstudiet i energi og miljø i bygg våren 2017, følte han seg trygg på at han ville få brukt utdanningen.

– Da jeg valgte studium, visste jeg at jeg ikke ville slite med å få jobb. Dette går ikke av moten, og trengs så lenge det finnes bygninger, sier Knut André, som i bacheloroppgaven kjørte et klimaregnskap for et bygg ved St. Olavs Hospital sammen med tre andre studenter.

Bachelor i energi og miljø i bygg

Energi- og miljøingeniører arbeider med å sikre et helhetlig energi- og miljøaspekt i byggeprosjekter. Med en bachelorgrad fra OsloMet kan du blant annet jobbe med energibruk og miljø i planleggingen av nybygg.

– Jeg søkte jobber, men ble headhuntet via LinkedIn

OsloMets egen kandidatundersøkelse viser at kandidater fra energi og miljø i bygg hadde lavest snitt-tid på å skaffe seg jobb, og mange fikk det før de var ferdig utdannet.

– Jeg søkte jobber, men ble headhuntet via LinkedIn. Og det var jo kjempegøy. Mange andre i klassen fikk også jobbtilbud, selv da de enda ikke var ferdig med bachelorgraden.

God fadderordning

Knut André trivdes svært godt ved ingeniørutdanningen i energi og miljø i bygg. Vi snakket med han da han enda ikke var helt ferdig.

– Klassemiljøet er helt konge, det har vært overraskende bra. Sitter du på gangen og trenger hjelp, er det bare å vinke til en som går forbi deg, uansett om du kjenner han eller ikke, så det er jo kjempegreit å få den hjelp man trenger, sier Knut André.

Han understreker at fadderordningen også bidrar til at studentene blir godt kjent.

– Jeg har fått mye hjelp av fadderne utover studiet, de gikk også på energi og miljø i bygg. Før jeg begynte å studere, trodde jeg man måtte jobbe mer på egenhånd.

Prosjekter rettet mot arbeidslivet

Knut André mener prosjektene de har gjort på studiet, er det aller mest spennende ved energi og miljø i bygg.

– Prosjektarbeidene er veldig rettet mot arbeidslivet og oppleves som relevante når jeg snakker med folk i bransjen, sier Knut André, som valgte å føre opp prosjektene på CV-en sin.

– Det har jeg fått god tilbakemelding på, og ble fortalt av en interessert arbeidsgiver at dette var veldig relevant, fordi de var såpass rettet mot det de driver med.

Gode lærere i vanskelige fag

Knut André er godt fornøyd med utdanningen og lærerne.

– Jeg synes vi har vært heldige på vårt studium, og hatt de gode lærerne i de vanskelige fagene. Men det er også mye opp til deg selv å sikre de gode resultatene, sier han.

– Lillebroren min på 15 år lurer på å ta realfag, og spør meg ut om det er høyt på ingeniørutdanningen. Da sier jeg: Kjør på!

Selv tok Knut André videregående skole med studiespesialisering i realfag. Etter militærtjeneste og ett år med jobbing og forbedring av karakterer, begynte han på ingeniørstudiet. Det kan også være fordeler med å ha håndverkerbakgrunn, forteller han.

To i klassen er utdannet rørleggere, og de er av dem som gjør det best.

Mer om ingeniørstudiet i energi og miljø i bygg

Prabriti Tiwari ser i kameraet og smiler. Hun sitter på et kontor med to store dataskjermer i bakgrunnen.
Ble ingeniør i energi og miljø i bygg – gikk rett ut i kremjobb

I Multiconsults topp moderne hovedkontor på Skøyen jobber Prabriti Tiwari med 3D-design og modellering av tekniske systemer i bygg. – Veldig spennende, sier 24-åringen, som har en fersk bachelor fra OsloMet på CV-en.

På bildet har studenten Jacob VR-briller på, og på en skjerm kan vi se hvordan han navigerer seg gjennom et bygg.
Ser feil og muligheter med VR-briller

Tenk deg at du kan se alle detaljer i et hus før det blir bygd, slik at feil kan rettes før du starter byggingen.

Bilde av masterstudent Ole Martinus Harket Norbeck og bachelorstudent Nicholas Willoughby i åttende etasje i Pilestredet 35 hvor de energi og miljø i bygg-studiene holder til. I bakgrunnen er den en lyssjakt i bygget, med persienner på vinduene, og lys kommer ned fra taket.
– Foreningen gir oss faglig og sosialt påfyll

Studentforeningen Miljøet hjelper deg å knytte viktige kontakter og øke forståelsen av bransjen du skal inn i.