English version
Britha Stenholm

Britha Stenholm

Kort om

Jeg er universitetslektor ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet, hvor jeg underviser både framtidige yrkesfaglærere og lærere som tar videreutdanning. Min undervisning er forskningsbasert og har som mål å utvikle praksisnær og relevant profesjonsutdanning.

Jeg har solid erfaring fra hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen, samt undervisning på grunnskole- og videregående nivå før jeg begynte i høyere utdanning. Denne kombinasjonen av erfaring fra næringslivet og skolen gir meg et godt grunnlag for å bidra til lærerutdanning som er tett knyttet til arbeidslivets og skolens behov.

Mine faglige interesser omfatter pedagogisk entreprenørskap, innovasjonspedagogikk, digitalisering i utdanning og internasjonalisering i yrkesutdanning. I tillegg er jeg fagansvarlig og bidragsyter til Store norske leksikon

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Stenholm, Britha (2025). Yrkesdidaktiske tilnærminger til bruk av ePortfolio i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Helhet og sammenheng i et fireårig løp. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5932



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Milosavljevic, Kate Louise ; Stenholm, Britha (2024). Evaluering av «Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke» (BÆRO-studiet) praktiske nytteverdi. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Stenholm, Britha ; Berntsen, Svanhild Kristine (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Ekspertverksted. Rogaland fylkeskommune.

Nore, Hæge ; Stenholm, Britha (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Fagforum TEK. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Stenholm, Britha ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2023). How does the use of ePortfolios in vocational education and training challenge vocational didactics?. NERA 2023. OsloMet.

Stenholm, Britha (2023). Sømløs overgang fra skole til lærebedrift i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Om hvordan digitale dokumentasjonsverktøy brukes for å skape helhetlig yrkesopplæring. Nordyrk. Western Norway University of Applied Sciences.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Stenholm, Britha (2022). HELDAL Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring. Fagdag LUI. OsloMet.

Stenholm, Britha (2021). VG2 læreplaner HO - hvordan kan vi jobbe med de tverrfaglige temaene. Webinar for utdanningsetaten i Oslo. OsloMet Institutt for yrkesfaglærerutdanning.

Stenholm, Britha (2019). Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel. En meningsfull og relevant skolehverdag. Forskergruppekonferanse. Oslo Metropolitan university.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.