Kort om
Britha Stenholm er Universitetslektor ved Institutt for yrkesfag. Hun er særlig opptatt av pedagogisk entreprenørskap, innovasjonspedagogikk og internasjonalisering i yrkesutdanning. Hun har lærererfaring fra videregående- og ungdomsskole, og i tillegg en karriere som fagarbeider og leder innen hotell-, restaurant- og reiselivsnæringen. Hun har deltatt i flere eksternfinaniserte forskningsprosjekter som handler om digitalisering i yrkesutdanning, samt samarbeid mellom universitet, skole og arbeidsliv.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring (HELDAL)
Prosjektet retter søkelyset mot variasjon i læringsformer mellom fag og på ulike arenaer og vil etablere en ny metodisk plattform for bruk av digitale dokumentasjons- og læringssystemer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Stenholm, Britha (2023). Utenfrablikket. Å komme inn som forsker i sluttfasen av prosjektet. Avslutningsmøte. HELDAL.
Stenholm, Britha ; Berntsen, Svanhild Kristine (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Ekspertverksted. Rogaland fylkeskommune.
Stenholm, Britha (2023). Yrkesdidaktiske utfordringer i Barne- og ungdomsarbeiderfaget. Et dypdykk i et av de nyere yrkesfagene. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Nore, Hæge ; Stenholm, Britha (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Fagforum TEK. Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Stenholm, Britha ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2023). How does the use of ePortfolios in vocational education and training challenge vocational didactics?. NERA 2023. OsloMet.
Stenholm, Britha (2023). Sømløs overgang fra skole til lærebedrift i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Om hvordan digitale dokumentasjonsverktøy brukes for å skape helhetlig yrkesopplæring. Nordyrk. Western Norway University of Applied Sciences.
Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Stenholm, Britha (2022). HELDAL Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring. Fagdag LUI. OsloMet.
Stenholm, Britha (2021). VG2 læreplaner HO - hvordan kan vi jobbe med de tverrfaglige temaene. Webinar for utdanningsetaten i Oslo. OsloMet Institutt for yrkesfaglærerutdanning.
Stenholm, Britha (2019). Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel. En meningsfull og relevant skolehverdag. Forskergruppekonferanse. Oslo Metropolitan university.