English version
Johan Hjulstad

Johan Hjulstad

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Haualand, Hilde ; Hjulstad, Johan ; Ødemark, Ingjerd Legreid ; Kermit, Patrick Stefan (2024). Where Can I Sign My Language?: A Systematic Literature Review (2000–2019) of Young People's Access to Sign Language Socialisation Spaces in the Nordic Countries. Disability Studies Quarterly (DSQ). Vol. 44.
https://doi.org/10.18061/dsq.v44i1.8409

Hjulstad, Johan (2017). Identity Negotiations in a Visually Oriented Virtual Classroom. Bagga-Gupta, Sangheeta; Hansen, Aase Lyngvær; Feilberg, Julie (Red.). Identity Revisited and Reimagined. Empirical and Theoretical Contributions on Embodied Communication Across Time and Space. s. 241-269. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-58056-2_12

Hjulstad, Johan (2016). Practices of Organizing Built Space in Videoconference-Mediated Interactions. Research on Language and Social Interaction. Vol. 49.
https://doi.org/10.1080/08351813.2016.1199087



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Haualand, Hilde ; Kermit, Patrick Stefan; Hjulstad, Johan ; Ødemark, Ingjerd Legreid (2021). Barn og unges tilgang til tegnspråk i Norden. En litteraturstudie. 24 s. Nordisk tegnspråknettverk (NTN) og Språkrådet i Norge.

Hjulstad, Johan ; Feilberg, Julie; Hansen, Aase Lyngvær; Keating, Elizabeth (2017). Embodied Participation In the Semiotic Ecology of a Visually-Oriented Virtual Classroom. ISBN: 9788232621675. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Haugen, Gry Mette D.; Kermit, Patrick Stefan; Wik, Sigrid Elise ; Hjulstad, Johan Arve ; Holkesvik, Anne Hildrum (2015). Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming. ISBN: 9788275704380. NTNU Samfunnsforskning AS.
https://hdl.handle.net/11250/2388702



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Tøssebro, Jan; Hjulstad, Johan Thomassen ; Tønder, Lena Marit (2022). Den kvalifiserte tegnspråkpedagogen. En kvalitativ studie av hvordan tegnspråkpedagoger beskriver hva de anser som effektiv språkopplæring til foreldre i Se mitt Språk. 110 s. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Hjulstad, Johan ; Haualand, Hilde (2021). When there is a will, is there a way? – Building sign language teacher education and a professional community of sign language teachers. AILA - World Congress of Applied Linguistics 2021. International Association of Applied Linguistics.

Haualand, Hilde ; Bø, Vibeke ; Vonen, Arnfinn Muruvik ; Hjulstad, Johan ; Ringsø, Torill; Nilsson, Anna-Lena; Ferrara, Lindsay Nicole; Anible, Benjamin Donald; Urdal, Gro Hege Saltnes; Agerup, Charlotte Helene; Slowikowska, Beata; Torbjørnsen, Inger Birgitte; Nyhus, Marianne Pilskog; Kermit, Patrick Stefan; Løkken, Marita; Amundsen, Guri; Halvorsen, Rolf Piene (2020). Når fagfolks manglende kunnskap om språk hindrer hørselshemmede barns utviklingsmuligheter – et tilsvar til Skaug (2020). Norsk tidsskrift for logopedi. Vol. 20.

Hjulstad, Johan (2019). Interaksjon på tegnspråklige læringsarenaer. OFTI37 – områdesgruppen för forskning om tal och interaktion. USN, Inst. for språk og litteratur og Inst. for pedagogikk.

Hjulstad, Johan (2019). When sign language matters for deaf students: What do teachers and teacher educators need?. How Sign Language Matters. OsloMet – Oslo Metropolitan University.

Hjulstad, Johan (2018). Exploring Languaging - Deaf Students' Visually-Oriented Identity Negotiations in a Video-Mediated Environment. SS22 – Sociolinguistics Symposium Twenty Two . University of Auckland.

Hjulstad, Johan (2018). Kroppslig deltakelse – i et visuelt-orientert, virtuelt klasseroms semiotiske økologi. Videoanalyse og digitale ressurser i klasserom. Nord Universitet.

Hjulstad, Johan (2017). Sosiale relasjoner i skolen: http://www.statped.no/om-statped/statpeds-arsrapport/2017/forskning-og-utvikling/frokostseminarer/. FoU avdelingens frokostseminar. Statped.

Hjulstad, Johan (2013). Impacts of Videoconference Technology on Sign Language Interactions. The 2013 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL). American Association for Applied Linguistics (AAAL).

Hjulstad, Johan (2013). Ways of being deaf and impacts of new technologies on shaping of identity. REVISITING IDENTITY - Embodied communication across time and space. Örebro University, NTNU, Statped.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.