English version
Adrian Peretz

Adrian Peretz

Kort om

Adrian Peretz er førsteamanuensis i markedsføring ved Oslo Business School, OsloMet. Peretz har en doktorgrad i markedsføring fra Norges Handelshøyskole og en MBA fra Columbia Business School. Peretz kompetanse ligger i generell markedsføringsstrategi, merkevareledelse, forbrukerpsykologi, . Forskningen hans er publisert i blant annet Journal of Brand Management and Advances in Consumer Research. Peretz er medforfatter på fagbøker om både merkevareledelse og markedskommunikasjon som er mye brukt på høyskoler og universiteter samt blant praktikere. Peretz holder også foredrag for organisasjoner og næringsliv. Før han begynte i akademia, jobbet Peretz i en årrekke som merkevaredirektør i næringsmiddelindustrien.

Vitenskapelige publikasjoner

Peretz, Adrian (2025). Tjener tiltaket fellesskapet eller selskapet?. Magma forskning og viten. Vol. 28.

Peretz, Adrian ; Strønen, Fred H. (2024). Corporate Social Responsibility as a Source of Competitive Advantage – Strategic Contradictions in the Food Industry. Contemporary Economics. Vol. 18.
https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.532

Streimikis, Justas; Ślusarczyk, Beata; Siksnelyte-Butkiene, Indre; Mura, Ladislav; Peretz, Adrian (2024). Development of Circular Economy in the Visegrad Group of Countries. Contemporary Economics. Vol. 18.
https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.543

Peretz, Adrian ; Strønen, Fred (2022). CSR in the retail food industry - An empirical study of sustainability measures. Matos, Florinda; Rosa, Alvaro (Red.). Proceedings of the 18th European Conference on Management Leadership and Governance. s. 365-372. Academic Conferences International (ACI).

Peretz, Adrian ; Strønen, Fred H. (2021). CSR at a Crossroads – can CSR be a Source of Competitive Advantage? -An Empirical Study of CSR and CSV Concepts in a Norwegian Context. Proceedings of the European Conference on Management, Leadership and Governance (ECMLG).
https://doi.org/10.34190/MLG.21.025

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2016). Brand Extensions: It's all about managing accessibility. Advances in Consumer Research. Vol. 44.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2016). Sekvensielle merkeutvidelser: Strategi for vekst. Magma forskning og viten. Vol. 19.

Olsen, Lars Erling; Peretz, Adrian (2014). Connecting the Dots: Using Sequental Extension to Achieve Brand Growth. Advances in Consumer Research.

Olsen, Lars Erling; Peretz, Adrian (2011). Conscientious brand criteria: A framework and a case examplefrom the clothing industry. Journal of Brand Management. Vol. 18.
https://doi.org/10.1057/bm.2011.30

Olsen, Lars Erling; Peretz, Adrian (2010). Making it fit! : the use of sequential brand extensions to accomplish growth. EMAC Annual Conference proceedings.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling; Samuelsen, Bendik Meling (2025). Merkevareledelse. ISBN: 9788202782993. 700 s. Cappelen Damm Akademisk.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2024). Markedskommunikasjon. ISBN: 9788245057942. 444 s. Fagbokforlaget.

Olsen, Lars Erling; Peretz, Adrian (2017). Markedskommunikasjon. ISBN: 9788245013689. 460 s. Fagbokforlaget.

Olsen, Lars Erling; Peretz, Adrian ; Samuelsen, Bendik Meling (2016). Merkevareledelse. ISBN: 9788202489748. 679 s. Cappelen Damm Akademisk.

Samuelsen, Bendik Meling; Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2010). Merkevareledelse på norsk 2.0. ISBN: 9788202313531. 514 s. Cappelen Damm Akademisk.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars E.; Samuelsen, Bendik M. (2007). Merkevareledelse på Norsk. ISBN: 9788202249151. 388 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Peretz, Adrian (2024). Oda skaper ikke nok verdi for nok kunder.

Peretz, Adrian (2023). Merkevarers rolle i kundenes beslutningsprosesser. DLF Forum: Uavhengige merkevarer eller EMV – hva betyr det for forbrukerne?. Dagligvareleverandørenes Forening.

Peretz, Adrian (2021). Strategi må styre taktikk - ikke omvendt. Merkevaredagen 2021. Kampanje.

Peretz, Adrian ; Strønen, Fred H. (2021). CSR at a crossroads – can CSR be a source of competitive advantage? -An empirical study of CSR and CSV concepts in a Norwegian Context. 18th European Conference on Management Leadership and Governance.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2020). Make it Fit. 15th Global Brand Conference 2020. Academy of Marketing.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2020). Making it fit. 49th EMAC Annual Conference. European Marketing Academy.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2019). Kan vi barbere oss til en bedre verden?. BI Business Review.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2019). Gillette-debatten handler ikke om budskapet, men om avsenderen. kampanje.com.

Peretz, Adrian ; Olsen, Lars Erling (2019). Gillette har gått i purpose-fella.

Olsen, Lars Erling; Samuelsen, Bendik Meling; Peretz, Adrian (2018). Usikker på Traasdahls teknologiske fremtidsbilde.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.