Fields of study
Academic disciplines
Research groups
Publications and research
Scientific publications
Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2023). De yngste som lesere. Litteraturen og leken. ISBN: 9788215065724. 111 p. Universitetsforlaget.
Alfheim, Ingvild Kristin ; Grimsgaard, Kaja Bjølgerud ; Romøren, Anna Sara H. (2022). Bøker i bevegelse. Neegaard, Henrik; Krempig, Inger Wallem (Ed.). Barnehagens friluftsliv. p. 147-164. Cappelen Damm Akademisk.
Alfheim, Ingvild Kristin (2020). Føden og døden. Om hvordan en bildebok med spisende skjeletter kan utfordre anatomisk kunnskapsformidling for barn. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Ed.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. p. 149-172. Fagbokforlaget.
Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Når det er ordentlig skoledag, så blir det ikke det samme. Skolen som bildebokmotiv. Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Ed.). Språklæring det siste året i barnehagen. p. 175-198. Universitetsforlaget.
Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Når personalet blir byttet ut, må alle skjønne hvor viktig boka er. Profesjon, kunnskap og kvalitet i utviklingsarbeid. Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Ed.). Språklæring det siste året i barnehagen. Universitetsforlaget.
Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Den hadde vi i barnehagen, vi. Om lesemiljø og lesestunder i barnehagen, skolefritidsordning og på skolen. Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Ed.). Språklæring det siste året i barnehagen. p. 75-96. Universitetsforlaget.
Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (2018). Språklæring det siste året i barnehagen. ISBN: 9788215028606. 217 p. Universitetsforlaget.
Alfheim, Ingvild Kristin
; Fodstad, Cecilie Dyrkorn
(2017).
Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 15.
https://doi.org/10.7577/nbf.1776
Fodstad, Cecilie Dyrkorn;
Alfheim, Ingvild Kristin
(2017).
Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
Vol. 35.
https://doi.org/10.5324/barn.v35i1.3416
Alfheim, Ingvild Kristin ; Fodstad, Cecilie (2014). Skal vi leke en bok? Språktilegnelse gjennom bildebøker. ISBN: 978-82-15-02312-0. 156 p. Universitetsforlaget.