About
I teach and supervise at the bachelor's and master's levels in Early Childhood Education teacher training at OsloMet. My research interests are linked to cultural diversity and multilingualism driven by a desire to prevent alienation and to contribute to social justice.
In previous work, I have looked more closely at the significance of the aesthetic dimensions in linguistic interaction when children and the staff in ECEC do not yet share a common spoken language. I want to contribute research that creates connections between aesthetics and multilingualism. I have experience with aesthetics-based and action research-inspired methods. Since 2021, I have been the leader of a Scandinavian research network for multilingualism, aesthetics, and diversity (FEM).
I am currently working on multilingualism as a resource in higher education and investigating how teachers can facilitate broader use of different languages and forms of expression in which to articulate subject knowledge.
Fields of study
Subject areas
Child in preschool/nursery school Multilingualism Aesthetics
Countries
Research groups
Publications and research
Scientific publications
Ilje-Lien, Johanne (2023). Att lyssna efter vita skygglappar. Andersen, Camilla Eline; Taguchi, Hillevi Lenz; Aronsson, Lena (Ed.). Lyssnandets pedagogik i samtiden och för framtiden. 15. p. 201-213. Gleerups Utbildning AB.
Ilje-Lien, Johanne (2022). Barndom som kilde til motstandsdyktighet. Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve; Vik, Stine (Ed.). Pedagogikkens idé og oppdrag. 3. p. 42-55. Fagbokforlaget.
Ilje-Lien, Johanne (2020). «Det der er ikke representativt for en barnehagehverdag» – en utforsking av forskeren som konstruktør av «utopiske» undersøkelsessituasjoner. Forskning og Forandring . Vol. 3.
Ilje-Lien, Johanne
(2019).
Å få øye på det tause som blir "sagt": en estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
.
Vol. 5.
https://hdl.handle.net/11250/2654318
Ilje-Lien, Johanne
(2018).
Se hun snakker! En undersøkelse av estetiske og kroppslige måter å snakke sammen på.
NOA - Norsk som andrespråk
.
Vol. 33.
http://hdl.handle.net/11250/2645562
Ilje-Lien, Johanne (2016). Et nødvendig fremtredelsesrom for kroppslige møter. Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina (Ed.). Blikk fra barnehagen. 12. p. 219-229. Fagbokforlaget.