Kort om
Utdannet grunnskolelærer med master i skolerettet utdanningsvitenskap og fordypning i begynneropplæring. Videre er jeg nesten i mål med en doktorgrad i utdanningsvitenskap. Forskningen min har til nå handlet om barns muligheter for lek og læring i en digital tid. Ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet underviser jeg i Barns utvikling, lek og læring, Pedagogikk i språk, tekst og matematikk, Pedagogikk i samfunnsfag, religion, livssyn og etikk, samt i videreutdanningen Digital kompetanse for barnehagelærere. I tillegg underviser jeg på praksisemner, veileder studenter som skriver bacheloroppgaver, og deltar i tre utviklingsprosjekter gjennom Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
(2025).
Not Quite Connected: Digital Play, Participation and the Missing Shared Culture in Early Childhood.
Children & society.
https://doi.org/10.1111/chso.13004
Lafton, Tove
;
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
(2024).
Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway.
Journal of Children and Media.
https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2299956
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
;
Lafton, Tove
(2024).
Discourses and gender divides in children’s digital everyday lives.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 209-237.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9_8%23DOI