Kort om
Forskningen min bygger på tverrfaglige tilnærminger, inkludert etnografisk feltarbeid med barn og unge med fokus på å utvikle kunnskap om hvordan barn og unge bruker og blir påvirket av de teknologiske transformasjonene i deres hverdag. Jeg har også forsket på flere andre temaer som språkspørsmål, marginalisering i utdanning, sosial rettferdighet, kjønn, utdanning og ungdom. Sentralt i dette arbeidet har vært undersøkelse av hvordan utdanning og mer spesifikt lærerutdanning kan bidra til å gi kompetanse for demokratisk deltakelse. Jeg er for tiden koordinator for et stor europeisk forskningsprosjekt finansiert av Horizon 2020 (Grant Agreement nr. 870548) med tittelen The Impact of Technological Transformations on the Digital Generation (DigiGen). Fra 2008-2014 var jeg koordinator for Gender Equality, Education and Poverty (GEEP), finansiert av NORAD. Prosjektet fokuserte på kritiske spørsmål rundt likestilling og utdanning innenfor en kontekst av fattigdom i post-konflikt Sør-Afrika og Sudan.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Andre pedagogiske fag Kvinne- og kjønnsstudier Sosialantropologi Sosiologi
Emner
Globalisering Flerkulturell pedagogikk IKT Tverrfaglig samarbeid Flerspråklighet Ungdom Utdanningsreformer Internasjonale menneskerettigheter Identitet og kulturell kompleksitet Komparative og internasjonale utdanningsstudier Kjønns- og utviklingsforskning Utdanning og utvikling Flerkulturelle utdanningsstudier Utdanningspolicy Ungdomsforskning Forskningsmetoder Utdanning og post-konflikt Digital teknologi
Regioner
Land
Kina Etiopia Island Namibia Sudan Sør-Sudan Tanzania Uganda USA Sør-Afrika Zambia
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Flex-IT – en kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Baily, Supriya; Skårås, Merethe; Ramos, Kathy; Ege, April Maute; Heggernes, Sissil Lea; Carsillo, Tami
(2023).
Exploring the Power of Internationalization in Teacher Education.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
.
Vol. 7.
https://journals.oslomet.no/index.php/nordiccie/ar...
Ayllón, Sara; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Lado, Samuel (2023). Digitally Deprived Children in Europe. Child Indicators Research .
Lafton, Tove; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila (2023). Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review. Societies . Vol. 13.
Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike
(2022).
Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review.
14 s.
Societies
.
Vol. 12.
file:///C:/Users/iduse/Downloads/societies-12-0012...
Baily, Supriya; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2019). Fostering teachers’ global competencies: Bridging utopian expectations for internationalization through exchange. Forum for International Research in Education . Vol. 5.
Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2017). Youth as architects of change: global efforts to advance youth-driven innovation for social change. ISBN: 978-3-319-66274-9. 353 s. Palgrave Macmillan.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Dupuy, Kendra (2017). Global Perspectives on Youth and School-to-Work Transitions in the Twenty-First Century: New Challenges and Opportunities in Skills Training Programs. Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (Red.). Youth as Architects of Social Change: Global Efforts to Advance Youth-Driven Innovation. 2. s. 23-42. Palgrave Macmillan.
Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2017). The Sustainable Development Goals and the Role of Youth-Driven Innovation for Social Change. Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (Red.). Youth as Architects of Social Change: Global Efforts to Advance Youth-Driven Innovation. 1. s. 3-22. Palgrave Macmillan.
Bastien, Sheri; Holmarsdottir, Halla Bjørk (2017). Youth as Architects of Social Change: Global Efforts to Advance Youth-Driven Innovation. ISBN: 978-3-319-66274-9. 353 s. Palgrave Macmillan.
Stromquist, Nelly P.; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Manion, Caroline (2016). Focusing on Gender and Education. Epstein, Erwin H. (Red.). Crafting a Global Field: Six Decades of the Comparative and International Education Society. 11. Springer.