Kort om
Forskningen min bygger på tverrfaglige tilnærminger, inkludert etnografisk feltarbeid med barn og unge med fokus på å utvikle kunnskap om hvordan barn og unge bruker og blir påvirket av de teknologiske transformasjonene i deres hverdag. Jeg har også forsket på flere andre temaer som språkspørsmål, marginalisering i utdanning, sosial rettferdighet, kjønn, utdanning og ungdom. Sentralt i dette arbeidet har vært undersøkelse av hvordan utdanning og mer spesifikt lærerutdanning kan bidra til å gi kompetanse for demokratisk deltakelse. Jeg er for tiden koordinator for et stor europeisk forskningsprosjekt finansiert av Horizon 2020 (Grant Agreement nr. 870548) med tittelen The Impact of Technological Transformations on the Digital Generation (DigiGen). Fra 2008-2014 var jeg koordinator for Gender Equality, Education and Poverty (GEEP), finansiert av NORAD. Prosjektet fokuserte på kritiske spørsmål rundt likestilling og utdanning innenfor en kontekst av fattigdom i post-konflikt Sør-Afrika og Sudan.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Andre pedagogiske fag Kvinne- og kjønnsstudier Sosialantropologi Sosiologi
Emner
Globalisering Flerkulturell pedagogikk IKT Tverrfaglig samarbeid Flerspråklighet Ungdom Utdanningsreformer Internasjonale menneskerettigheter Identitet og kulturell kompleksitet Komparative og internasjonale utdanningsstudier Kjønns- og utviklingsforskning Utdanning og utvikling Flerkulturelle utdanningsstudier Utdanningspolicy Ungdomsforskning Forskningsmetoder Utdanning og post-konflikt Digital teknologi
Regioner
Land
Kina Etiopia Island Namibia Sudan Sør-Sudan Tanzania Uganda USA Sør-Afrika Zambia
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Flex-IT – en kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Birgit, Eickelmann; Barbovschi, Monica; Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Parsanoglou, Dimitris; Sisask, Merike; Labusch, Amelie (2024). Perspectives of children and young people on their education as preparation for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Gudmundsdottir, Greta Björk;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
;
Mifsud, Louise
; Teidla-Kunitsõn, Gertha; Barbovschi, Monica; Sisask, Merike
(2024).
Talking about digital responsibility: children’s and young people’s voices.
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.).
Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 379-431.
Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9
Lafton, Tove
;
Wilhelmsen, Janniche Elisabeth Broch
;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
(2024).
Parental mediation and children’s digital well-being in family life in Norway.
Journal of Children and Media.
https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2299956
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Roth, Maria (2024). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. ISBN: 978-3-031-46928-2. 350 s. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2024). How can we understand the everyday digital lives of children and young people?. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk (2024). The digital divide: Understanding vulnerability and risk in children and young people’s everyday digital lives. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Lafton, Tove ; Andreasen, Kristina Johnsdatter (2024). Children’s digital boundary crossings when moving in between porous ecosystems. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Ayllón, Sara;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Lado, Samuel
(2023).
Digitally Deprived Children in Europe.
Child Indicators Research.
https://doi.org/10.1007/s12187-022-10006-w
Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Baily, Supriya;
Skårås, Merethe
; Ramos, Kathy; Ege, April Maute;
Heggernes, Sissil Lea
; Carsillo, Tami
(2023).
Exploring the Power of Internationalization
in Teacher Education.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/njcie.5233
Lafton, Tove
;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila
(2023).
Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review.
Societies.
Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/soc13010011