Kort om
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Andersen, Renate; Frågåt, Thomas; Bogar, Yurdagül; Juellund, Jesper; Mifsud, Louise (2023). Representations of Computational Thinking in Policy Documents in an Educational Context: The Cases of Denmark, Finland, and Norway. Proceedings (International Conference of the Learning Sciences).
Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders Irving; Rustad, Mikkel Bertram
(2023).
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge.
http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1750519...
Arinaitwe, Dinavence; Mifsud, Louise; Habib, Kato; Sannerud, Arne Ronny (2022). Learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces: Barriers and contradictions. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 12.
Nordby, Siri Krogh; Bjerke, Annette Hessen; Mifsud, Louise
(2022).
Primary Mathematics Teachers’ Understanding of Computational Thinking.
Künstliche Intelligenz.
https://doi.org/10.1007/s13218-021-00750-6
Nordby, Siri Krogh; Bjerke, Annette Hessen; Mifsud, Louise
(2022).
Computational Thinking in the Primary Mathematics
Classroom: a Systematic Review.
23 s.
Digital Experiences in Mathematics Education.
https://doi.org/10.1007/s40751-022-00102-5
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (2021). Digital dømmekraft. ISBN: 9788205554467. Gyldendal Akademisk.
McGarr, Oliver.; Mifsud, Louise; Rubio, Juan Carlos Colomer
(2021).
Digital competence in teacher education: comparing national policies in Norway, Ireland and Spain.
Learning, Media & Technology.
https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1913182
Milton, Josephine; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise; Gassó, Héctor Hernández
(2021).
Awareness and knowledge of cyberethics: A study of pre-service teachers in Malta, Norway, and Spain.
19 s.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/njcie.4257
Andersen, Renate; Eie, Siv; Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise; Rustad, Mikkel Bertram
(2021).
Rebuilding the Industrial Revolution: Using Minecraft in Teacher Education in Social Studies.
de Vries, Erica; Hod, Yotam; Ahn, June (Red.).
Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. s. 27-35.
International Society of the Learning Sciences (ISLS).
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/2986...
Mørch, Anders Irving; Eielsen, Carl Sebastian; Mifsud, Louise
(2021).
Using Minecraft to Reconstruct and Roleplay Local History: Intersubjectivity, Temporality, and Tension.
Hmelo-Silver, Cindy E.; De Wever, Bram; Oshima, Jun (Red.).
Proceedings of the 14th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2021. s. 27-34.
International Society of the Learning Sciences, Inc..
http://hdl.handle.net/10852/92570