Kort om
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders Irving; Rustad, Mikkel Bertram
(2023).
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge.
http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1750519...
Nordby, Siri Krogh; Bjerke, Annette Hessen; Mifsud, Louise (2022). Primary Mathematics Teachers’ Understanding of Computational Thinking. Künstliche Intelligenz .
Arinaitwe, Dinavence; Mifsud, Louise; Habib, Kato; Sannerud, Arne Ronny (2022). Learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces: Barriers and contradictions. Nordic Journal of Vocational Education and Training . Vol. 12.
Nordby, Siri Krogh; Bjerke, Annette Hessen; Mifsud, Louise (2022). Computational Thinking in the Primary Mathematics Classroom: a Systematic Review. 23 s. Digital Experiences in Mathematics Education .
Andersen, Renate; Eie, Siv; Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise; Rustad, Mikkel Bertram
(2021).
Rebuilding the Industrial Revolution: Using Minecraft in Teacher Education in Social Studies.
de Vries, Erica; Hod, Yotam; Ahn, June (Red.).
Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. Long papers. s. 27-35.
International Society of the Learning Sciences.
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/2986...
Milton, Josephine; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise; Gassó, Héctor Hernández (2021). Awareness and knowledge of cyberethics: A comparative study of preservice teachers in Malta, Norway, and Spain. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) .
Mørch, Anders Irving; Eielsen, Carl Sebastian; Mifsud, Louise
(2021).
Using Minecraft to Reconstruct and Roleplay Local History: Intersubjectivity, Temporality, and Tension.
Hmelo-Silver, Cindy E.; De Wever, Bram; Oshima, Jun (Red.).
Proceedings of the 14th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2021. Long paper no. 4. s. 27-34.
http://hdl.handle.net/10852/92570
Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (2021). Digital dømmekraft. ISBN: 9788205554467. Gyldendal Akademisk.
McGarr, Oliver.; Mifsud, Louise; Rubio, Juan Carlos Colomer (2021). Digital competence in teacher education: comparing national policies in Norway, Ireland and Spain. Learning, Media & Technology .
Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise; Eie, Siv
(2019).
Developing a Model of Collaborative Learning with Minecraft for Social Studies Classrooms Using Role-play Theory and Practice.
Lund, Kristine; Niccolai, G; Hmelo-Silver, Cindy E.; Gweon, G; Baker, Michael J. (Red.).
A Wide Lens: Combining Embodied, Enactive, Extended, and Embedded Learning in Collaborative Settings, 13th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2019, Volume 1. Konferansepaper. s. 272-279.
International Society of the Learning Sciences.
https://repository.isls.org/handle/1/1578