Kort om
Aina Landsverk Hagen er seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet – storbyuniversitetet og sosialantropolog med doktorgrad fra Universitetet i Oslo. Hennes PhD-avhandling tok for seg arkitekter i Snøhetta og deres måter å jobbe kreativt i konkurranseteam. Hagen har publisert bøker, artikler og rapporter om byutvikling, ungdom og medvirkning, etnografisk metode, kreativitet og ytringsfrihet, og organisasjonsendring og digital innovasjon i mediebransjen. Hun leder flere prosjekter om og med ungdom, og er opptatt av å utvikle og eksperimentere med samfunnsvitenskapelige metoder, samt jobbe med innovasjon og organisasjonsutvikling som aksjonsforsker.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Innovasjon Arbeidslivsforskning Barn og ungdom Feminisme Kreativitet Kunnskapsorganisasjoner Ytringsfrihet Medieinnovasjon Arkitektarbeid Byromsutvikling
Regioner
Land
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet
Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet.
-
Desken – dinosaur eller dynamisk endringsagent?
Dette prosjektet analyserer hvilken rolle desken har spilt i sentrale omstillingsperioder, og hvilken betydning den har hatt for norske avisredaksjoners evne til å iverksette og gjennomføre nødvendige innovasjoner og endringer.
-
Digital oppfølging av unge i NAV (DIGUNG)
Prosjektet skal kartlegge hvordan NAV ivaretar unges oppfølgingsbehov ved overgang til økt bruk av digitale kanaler og digitale tjenester.
-
Et sted å være ung
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)
-
Kvantesprang eller museskritt? Pandemi som unikt mulighetsrom for digital transformasjon i norske kunst- og kulturinstitusjoner
Hvorfor har noen kunst- og kulturinstitusjoner fått opp nyskapende formater og eksperimenterende digitale praksiser på knappe tre uker, mens andre har permittert sine ansatte og satt formidlingsknappen på pause?
-
Lokal rettshjelp for barnefamilier
Prosjektet vil bidra til å heve folks levekår, fysiske og psykiske helse gjennom å bistå med lokal rettshjelp og rettighetsinformasjon.
-
Moss Avis
Prosjektets hovedmål er å utvikle en integrert digital redaksjon -"én redaksjon, ett produkt".
-
Nordic Research Network for Architectural Anthropology
The objective of this network is to create an inspiring architectural anthropology research environment that extends across national, disciplinary and organisational boundaries and links scholarly research to design practice.
-
OMEN Organizing for Media Innovation
Hvordan kan gamle mediehus skape noe nytt innen trange rammer?
-
På like vilkår - et levekårsprosjekt i Bydel Søndre Nordstrand
I dette samarbeidsprosjektet med Redd Barn og Tøyen Unlimited ønsker vi å utvikle medvirkningsmetodikk rettet mot utsatt ungdom som medforskere og idéutviklere.
-
Stedsanalyse Tøyen
Oslo kommune v/Bydel Gamle Oslo ønsket en bred stedsanalyse av Tøyen som kunnskapsgrunnlag for Områdeløft Tøyen.
-
TalentForsk II
TalentForsk II er en videreføring av følgeprosjektet TalentForsk, som har kartlagt metoder og verktøy for talentutvikling i programmet FilmLab gjennom dets første to kull. TalentForsk II skal spesifikt følge FilmLabs tredje og (foreløpig) siste kull.
-
U+MxV (Ung medvirkning)
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.
-
UDE - Ungdomsmedvirkning
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.
-
Ungdomsmedvirkning for Hauketo, Lambertseter og Oppsal
Hva tenker egentlig ungdommene om sine hjemsteder? Målet med prosjektet er å kartlegge og innhente kunnskap om kvaliteter, mangler og behov i nærområdet fra ungdommens ståsted.
-
YouCount: Samskaping og folkeforskning med ungdom
Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science».
-
YouCountNor+: Samskaping og folkeforskning med ungdom i Norge
I dette prosjektet vil vi bruke samfunnsvitenskapelig folkeforskning og effektiv formidling til å styrke koblingen mellom forskning, lokalsamfunn og ungdommer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Alves, Daniele Evelin; Lorenzen, Sara Berge; Hagen, Aina Landsverk; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole . Vol. 2023.
Hagen, Aina Landsverk; Tolstad, Ingrid M.; Lorenzen, Sara Berge (2022). Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon. Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.). Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder. Kapittel 13. s. 463-494. Fagbokforlaget.
Hagen, Aina Landsverk (2021). Egalitarian ideals, conflicting realities: Introducing a model for thick youth participation. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. chapter 13. s. 277-306. Cappelen Damm Akademisk.
Hagen, Aina Landsverk; Lorenzen, Sara Berge (2021). Fra medvirker og medforsker til ung sosial entreprenør. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. chapter 7. s. 147-171. Cappelen Damm Akademisk.
Lorenzen, Sara Berge; Hagen, Aina Landsverk (2021). Hybride rom og levende laboratorier: Erfaringer fra uttesting av digitale medvirkningsmetoder. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. chapter 6. s. 125-146. Cappelen Damm Akademisk.
Alves, Daniele Evelin; Lorenzen, Sara Berge; Hagen, Aina Landsverk (2021). Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning i lokale utviklingsprosjekter. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. chapter 4. s. 87-114. Cappelen Damm Akademisk.
Rosten, Monika; Hagen, Aina Landsverk; Tolstad, Ingrid M. (2021). Fra tynn til tykk medvirkning: Unge medforskere som lokale kunnskapsprodusenter. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. chapter 2. s. 43-73. Cappelen Damm Akademisk.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (2021). Introduksjon til ung medvirkning, kreativitet og konflikt i planlegging. Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. chapter 1. s. 11-41. Cappelen Damm Akademisk.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (2021). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. ISBN: 9788202748821. 311 s. Cappelen Damm Akademisk.
Hagen, Aina Landsverk; Osuldsen, Jenny B (2021). Urban youth, narrative dialogues, and emotional imprints: How co-creating the ‘splotting’ methodology became a transformative journey into interdisciplinary collaboration. Stender, Marie; Bech-Danielson, Claus; Hagen, Aina Landsverk (Red.). Architectural Anthropology: Exploring Lived Space. chapter 8. s. 135-148. Routledge.