Kort om
Ph.d. i psykologi fra Universitetet i Oslo. Jobber med evaluering av tiltak, arbeidsinkludering, psykisk helse, etniske relasjoner og kommunikasjon.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Utviklingspsykologi Evalueringsforskning Mangfold Interkulturell kommunikasjon Psykisk helse Mixed method Arbeidsinkludering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Et sted å være ung
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)
-
Forskning på prosessorientert opplæring: IA Bransjeprogram sykehjem, barnehage
Bransjeprogram (BP) i sykehjem og barnehage gjennomfører et prosessorientert opplæringsopplegg for ledere, tillitsvalgte og verneombud i offentlige/private sykehjem og barnehager. AFI følger prosjektet.
-
Systematisk oppfølging av frafall. En klynge-randomisert evaluering av IKO-modellen
Prosjektet skal evaluere effektene av en modell for å redusere frafallet i videregående skoler.
-
The effect evaluation of combined cognitive and vocational interventions after mild-to-moderate traumatic brain injury: a randomized controlled trial and qualitative process evaluation
Randomisert kontrollstudie med pasienter med traumatiske hjerneskader som skal tilbake i arbeid.
-
UDE - Ungdomsmedvirkning
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.
-
Work in Progress
Work in Progress har som mål å fremme samfunnsdeltakelse og arbeidsinkludering blant ungdommer som har vært under institusjonell omsorg (barnevernsinstitusjoner) i Portugal.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Alves, Daniele Evelin; Nilsen, Wendy; Fure, Silje Christine Reistad; Enehaug, Heidi; Howe, Emilie Isager; Løvstad, Marianne; Fink, Louisa; Andelic, Nada; Spjelkavik, Øystein (2020). What characterizes work and workplaces that retain their employees following acquired brain injury? Systematic review. Annals of Occupational and Environmental Medicine (AOEM) . Vol. 77.
Bjelland, Martine; Alves, Daniele Evelin (2020). Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser. Tidsskriftet Norges Barnevern . Vol. 97.
Alves, Daniele Evelin; Nilsen, Wendy; Fure, Silje Christine Reistad; Enehaug, Heidi; Howe, Emilie; Løvstad, Marianne; Fink, Louisa; Hadzic-Andelic, Nada; Spjelkavik, Øystein
(2019).
What characterises work and workplaces that retain their employees following acquired brain injury? Systematic review.
Occupational and Environmental Medicine
.
Vol. 77.
http://hdl.handle.net/10852/76095
Bernstrøm, Vilde Hoff; Alves, Daniele Evelin; Ellingsen, Dag; Ingelsrud, Mari Holm
(2019).
Healthy working time arrangements for healthcare personnel and patients: a systematic literature review.
BMC Health Services Research
.
Vol. 19:193.
https://rdcu.be/btrWN
Howe, Emilie; Langlo, Knut-Petter; TERJESEN, Hans Christoffer Aargaard; Røe, Cecilie; Schanke, Anne-Kristine; Søberg, Helene L.; Sveen, Unni; Aas, Eline; Enehaug, Heidi; Alves, Daniele Evelin; Klethagen, Pål; Sagstad, Kjesti; Moen, Christine m; Torsteinsbrend, K; Linnestad, Anne-Margrethe; Nordenmark, Tonje Haug; Rismyhr, BS; Wangen, Grete; Lu, Juan; Ponsford, Jennie; Twamley, E; Ugelstad, Helene; SPJELKAVIK, Øystein; Løvstad, Marianne; Andelic, Nada
(2017).
Combined cognitive and vocational interventions after mild to moderate traumatic brain injury: study protocol for a randomized controlled trial.
Trials
.
Vol. 18.
http://hdl.handle.net/10852/58921
Smith, Otto Robert Frans; Alves, Daniele Evelin; Knapstad, Marit; Haug, Ellen; Aarø, Leif Edvard
(2017).
Measuring mental well-being in Norway: validation of the Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS).
9 s.
BMC Psychiatry
.
Vol. 17.
http://hdl.handle.net/11250/2457921
Alves, Daniele Evelin; Gustavson, Kristin; Røysamb, Espen; Oppedal, Brit; Zachrisson, Henrik Daae
(2014).
Preadolescents with immigrant backgrounds: the relationship between emotional problems, parental achievement values, and comparison.
Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology
.
Vol. 2.
http://hdl.handle.net/11250/273636
Alves, Daniele Evelin; Corliss, Heather L; Røysamb, Espen; Zachrisson, Henrik Daae; Oppedal, Brit; Gustavson, Kristin
(2014).
Immigrant Preadolescents and Risk of Emotional Distress.
Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology
.
Vol. 2.
http://hdl.handle.net/11250/219585
Alves, Daniele Evelin; Røysamb, Espen; Oppedal, Brit; Zachrisson, Henrik Daae
(2011).
Emotional problems in preadolescents in Norway: The role of gender, ethnic minority status, and home- and school-related hassles.
31 s.
Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health (CAPMH)
.
Vol. 5.
http://www.capmh.com/content/5/1/37
Steen-Olsen, Tove Herborg; Alves, Daniele Evelin (2005). Identitet, tilhørighet og mestring: Barn i og mellom to kulturer. Inkludering i balanse mellom retten til fellesskap og retten til tilpasset opplæring. faglig_bok_institusjon. s. 291-303.