Kort om
Ph.d. i psykologi fra Universitetet i Oslo. Jobber med psykisk helse i skolen, på arbeidsplassen og samfunnshelse generelt.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Utviklingspsykologi Evalueringsforskning Mangfold Interkulturell kommunikasjon Psykisk helse Mixed method Arbeidsinkludering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
COMPRESSED − En studie av langvakter i kommunal helse og omsorg
Med et økende behov for arbeidskraft i helse- og omsorgsektoren er fremtidens tilbud avhengig av mer kunnskap om hvordan vi kan sikre bemanning og ivareta helsen til de som jobber i sektoren.
-
En forenklet kunnskapsoversikt innenfor arbeidsmiljø og -helse
I prosjektet undersøker vi hva som kjennetegner den norske forskningen på arbeidsmiljø og arbeidshelse.
-
Et sted å være ung
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS)
-
Forskning på prosessorientert opplæring: IA Bransjeprogram sykehjem, barnehage
Bransjeprogram (BP) i sykehjem og barnehage gjennomfører et prosessorientert opplæringsopplegg for ledere, tillitsvalgte og verneombud i offentlige/private sykehjem og barnehager. AFI følger prosjektet.
-
Systematisk oppfølging av frafall. En klynge-randomisert evaluering av IKO-modellen
Prosjektet skal evaluere effektene av en modell for å redusere frafallet i videregående skoler.
-
The effect evaluation of combined cognitive and vocational interventions after mild-to-moderate traumatic brain injury: a randomized controlled trial and qualitative process evaluation
Randomisert kontrollstudie med pasienter med traumatiske hjerneskader som skal tilbake i arbeid.
-
U+MxV (Ung medvirkning)
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår.
-
UDE - Ungdomsmedvirkning
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen.
-
Work in Progress
Work in Progress har som mål å fremme samfunnsdeltakelse og arbeidsinkludering blant ungdommer som har vært under institusjonell omsorg (barnevernsinstitusjoner) i Portugal.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Alves, Daniele Evelin; Røgeberg, Ole; Sattenspiel, Lisa; Mamelund, Svenn-Erik
(2023).
Indigenous communities and influenza: protocol for a systematic review and meta-analysis.
6 s.
Systematic Reviews.
Vol. 12.
https://doi.org/10.1186/s13643-023-02319-w
Alves, Daniele Evelin; Lorenzen, Sara Berge; Hagen, Aina Landsverk; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.
Enehaug, Heidi; Spjelkavik, Øystein; Alves, Daniele Evelin; Fure, Silje Christine Reistad; Howe, Emilie; Andelic, Nada; Løvstad, Marianne
(2022).
Workplace Barriers to Return-to-Work Processes.
23 s.
Nordic Journal of Working Life Studies.
Vol. 13.
https://doi.org/10.18291/njwls.134895
Alves, Daniele Evelin; Mamelund, Svenn-Erik; Dimka, Jessica; Simonsen, Lone; Ingholt, Mathias Mølbak; Ørskov, Søren; Sattenspiel, Lisa; Tripp, Lianne; Noymer, Andrew; Chowell-Puente, Gerardo; Dahal, Sushma; van Doren, Taylor P.; Wissler, Amanda; Heffernan, Courtney; Short, Kirsty Renfree; Battles, Heather; Baker, Michael G.
(2022).
Indigenous groups and pandemics.
Scandinavian Journal of Public Health.
Vol. 50.
https://doi.org/10.1177/14034948221087095
Alves, Daniele Evelin; Lorenzen, Sara Berge; Hagen, Aina Landsverk
(2021).
Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning
i lokale utviklingsprosjekter.
Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 87-114.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.150...
Alves, Daniele Evelin; Nilsen, Wendy; Fure, Silje Christine Reistad; Enehaug, Heidi; Howe, Emilie Isager; Løvstad, Marianne; Fink, Louisa; Andelic, Nada; Spjelkavik, Øystein
(2020).
What characterizes work and workplaces that retain their employees following acquired brain injury? Systematic review.
Annals of Occupational and Environmental Medicine (AOEM).
Vol. 77.
https://doi.org/10.1136/oemed-2019-106102
Bjelland, Martine; Alves, Daniele Evelin
(2020).
Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vol. 97.
https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2020-01-03
Bernstrøm, Vilde Hoff; Alves, Daniele Evelin; Ellingsen, Dag; Ingelsrud, Mari Holm
(2019).
Healthy working time arrangements for healthcare personnel and patients: a systematic literature review.
BMC Health Services Research.
Vol. 19:193.
https://doi.org/10.1186/s12913-019-3993-5
Alves, Daniele Evelin; Nilsen, Wendy; Fure, Silje Christine Reistad; Enehaug, Heidi; Howe, Emilie; Løvstad, Marianne; Fink, Louisa; Hadzic-Andelic, Nada; Spjelkavik, Øystein
(2019).
What characterises work and workplaces that retain their employees following acquired brain injury? Systematic review.
9 s.
Occupational and Environmental Medicine.
Vol. 77.
https://doi.org/10.1136/oemed-2019-106102
Howe, Emilie; Langlo, Knut-Petter; TERJESEN, Hans Christoffer Aargaard; Røe, Cecilie; Schanke, Anne-Kristine; Søberg, Helene L.; Sveen, Unni; Aas, Eline; Enehaug, Heidi; Alves, Daniele Evelin; Klethagen, Pål; Sagstad, Kjesti; Moen, Christine m; Torsteinsbrend, K; Linnestad, Anne-Margrethe; Nordenmark, Tonje Haug; Rismyhr, BS; Wangen, Grete; Lu, Juan; Ponsford, Jennie; Twamley, E; Ugelstad, Helene; SPJELKAVIK, Øystein; Løvstad, Marianne; Andelic, Nada
(2017).
Combined cognitive and vocational interventions after mild to moderate traumatic brain injury: study protocol for a randomized controlled trial.
Trials.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1186/s13063-017-2218-7