Kort om
Ira Malmberg-Heimonen har omfattende ekspertise på randomiserte kontrollerte studier innen utdannings- og sosiale felt. Hun har ledet og leder flere RCT-studier. Hun er interessert i intervensjonsforskning generelt og evidensbaserte metoder spesielt. Hun er også tilknyttet kompetansesenteret for arbeidsinkludering.
Ira Malmberg-Heimonen has a comprehensive expertice on RCT-studies within the social and educational fields. She is and has been the leader of several long-term RCTs. She is interested in intervention studies generally and the implementation of evidence-based methods especially.
Fagområder
Emner
Intervensjonsforskning Randomiserte kontrollerte studier Evidensbasert sosialt arbeid
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Effektevaluering av individuell jobbstøtte for unge (IPS-ung)
Prosjektet skal evaluere effekten av individuell jobbstøtte for unge, kalt IPS-ung.
-
Et lag rundt eleven - en klyngerandomisert effektevaluering av LOG-modellen
Prosjektet skal gi ny kunnskap om hvordan flerfaglig kompetanse i skolen kan benyttes på best mulig måte. Prosjektet omfatter utvikling, utprøving og effektevaluering av tiltak for flerfaglig samarbeid i fire kommuner.
-
Evaluering av jobbklubb 2019 – NAV Vestland
Studien skal undersøke hvilke grupper som har størst utbytte av jobbklubb.
-
Evaluering av kommunale integreringstiltak
Bakgrunnen for oppdraget er behovet for mer systematisk kunnskap om effekter av innsats for å fremme integrering.
-
Family Partner – Samskaping, implementering og evaluering av en intervensjon som skal forhindre barnemishandling
Family Partner-prosjektet vil utvikle og forbedre tjenestene for barn som vokser opp med risiko for mishandling, som er en av de mest sårbare gruppene i samfunnet.
-
Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier (HOLF-prosjektet)
Prosjektet skal evaluere effektene av en ny modell NAV har utviklet for å forbedre oppfølgingen av lavinntektsfamilier.
-
Opsjon 1 - Pilotering av utvalgte tiltak fra evaluering av tilskudd til utvikling av kommunale integreringstiltak
Hensikten med pilotstudien er å vurdere gjennomførbarhet av en fremtidig randomisert kontrollert studie (RCT) «Morsmålsstøtte».
-
Systematisk oppfølging av frafall. En klynge-randomisert evaluering av IKO-modellen
Prosjektet skal evaluere effektene av en modell for å redusere frafallet i videregående skoler.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Amundsen, Pål Andrè Thorsø; Underwood, Martin; Burton, Kim; Grotle, Margreth; Malmberg-Heimonen, Ira; Kisa, Adnan; Småstuen, Milada Cvancarova; Holmgard, Thor Einar; Martinsen, Amy; Lothe, Jakob; Irgens, Pernille Marie Stähr; Højen, Magnus; Spilde Monsen, Sølvi; Froud, Robert (2023). Individual supported work placements (ReISE) for improving sustained return to work in unemployed people with persistent pain: study protocol for a cohort randomised controlled trial with embedded economic and process evaluations. Trials .
Underwood, Martin; Burton, Kim; Grotle, Margreth; Malmberg-Heimonen, Ira; Kisa, Adnan; Småstuen, Milada Cvancarova; Holmgard, Thor Einar; Martinsen, Amy; Lothe, Jakob; Irgens, Pernille Marie Stähr; Højen, Magnus; Spilde Monsen, Sølvi; Froud, Robert (2023). Individual supported work placements (ReISE) for improving sustained return to work in unemployed people with persistent pain: study protocol for a cohort randomised controlled trial with embedded economic and process evaluations. Trials .
Finne, Joakim; Malmberg-Heimonen, Ira (2023). Evidensbasert praksis - et veiskille i sosialt arbeid. Tidsskrift for velferdsforskning . Vol. 26.
Amundsen, Pål Andrè Thorsø; Underwood, Martin; Burton, Kim; Grotle, Margreth; Malmberg-Heimonen, Ira; Kisa, Adnan; Småstuen, Milada Cvancarova; Holmgard, Thor Einar; Martinsen, Amy; Lothe, Jakob; Irgens, Pernille Marie Stähr; Højen, Magnus; Spilde Monsen, Sølvi; Froud, Robert (2023). Individual supported work placements (ReISE) for improving sustained return to work in unemployed people with persistent pain: study protocol for a cohort randomised controlled trial with embedded economic and process evaluations. Trials .
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Akhtar, Sehrish (2023). Improving interprofessional collaboration in schools: A cluster-randomized study evaluating the effectiveness of the LOG model on collaboration practices. Journal of Interprofessional Care .
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete (2022). Behandlingskontrast i eksperimenter innen velferd og utdanning. Tidsskrift for samfunnsforskning . Vol. 63.
Malmberg-Heimonen, Ira; Liodden, Tone (2022). Koordinering og samarbeid ved oppfølging av sårbare familier. Saltkjel, Therese; Rønningstad, Chris Andre; Sønderskov, Mette (Red.). Samhandling og inkludering i arbeidslivet. Del 3, kapittel 8. s. 183-202. Cappelen Damm Akademisk.
Sletten, Mira Aaboen; Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira (2022). Effects of an early warning system on student absence and completion in Norwegian upper secondary schools: a cluster-randomised study. 15 s. Scandinavian Journal of Educational Research .
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete (2022). Family Intervention Projects as Poverty-Alleviating Measures: Results from a Norwegian Cluster-Randomised Study. 16 s. Social Policy and Society .
Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira; Søholt, Susanne; Vilhjalmsdottir, Sigridur (2022). Protocol: Feasibility study and pilot randomised trial of a multilingual support intervention to improve Norwegian language skills for adult refugees. 8 s. International Journal of Educational Research . Vol. 112.