Kort om
Mira Aaboen Sletten har ph.d. i sosiologi og er forskningsleder ved NOVA, seksjon for ungdomsforskning. Hennes særlige forskningsinteresser inkluderer frafall og gjennomføring i videregående, tidstrender i psykisk helse og levekårsforskning med et ungdomsperspektiv. Sletten har skrevet doktorgrad om betydningen av deltagelse og inklusjon blant jevnaldrende i ungdomstiden.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Ungdom Frafall Utsatt ungdom Barn og unges levekår Psykisk helse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Inkludering av barn og unge i frivilligheten
Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvor godt ulike grupper av unge inkluderes i frivilligheten, og hvilke virkemidler organisasjoner og myndigheter bruker for å oppnå bedre inkludering.
-
Oslo-ungdom i koronatiden
Oslo-ungdom i koronatiden er en unik undersøkelse som vil gi innblikk i hvordan korona-epidemien har påvirket ungdom i Oslo.
-
Systematisk oppfølging av frafall. En klynge-randomisert evaluering av IKO-modellen
Prosjektet skal evaluere effektene av en modell for å redusere frafallet i videregående skoler.
-
Ungdata
Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser blant elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Data samles i en nasjonal database som er utgangspunkt for mange forskningsprosjekter om ungdom i Norge.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Von Soest, Tilmann; Bakken, Anders; Pedersen, Willy; Sletten, Mira Aaboen
(2020).
Livstilfredshet blant ungdom før og under covid-19-pandemien.
Tidsskrift for Den norske legeforening
.
http://hdl.handle.net/10852/79329
Von Soest, Tilmann; Pedersen, Willy; Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen
(2020).
Compliance with infection control rules among adolescents in Oslo during the COVID-19 pandemic.
Tidsskrift for Den norske legeforening
.
http://hdl.handle.net/10852/79330
Arntzen, Annett; Bøe, Tormod; Dahl, Espen; Drange, Nina Eirin; Eikemo, Terje Andreas; Elstad, Jon Ivar; Fosse, Elisabeth; Krokstad, Steinar; Syse, Astri; Sletten, Mira Aaboen; Strand, Bjørn Heine (2019). 29 recommendations to combat social inequalities in health. The Norwegian Council on Social Inequalities in Health. Scandinavian Journal of Public Health . Vol. 47.
Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie; Pedersen, Eirin; Seland, Idunn
(2019).
Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet.
Nordisk Administrativt Tidsskrift
.
Vol. 96.
https://www.researchgate.net/publication/334050810...
Strandbu, Åse; Bakken, Anders; Sletten, Mira Åboen
(2019).
Exploring the minority–majority gap in sport participation: different patterns for boys and girls?.
Sport in Society
.
Vol. 22.
http://hdl.handle.net/11250/2470764
Pettersen, Ola Melbye; Sletten, Mira Aaboen (2018). Å ha lite der de fleste har mye. Nabolagets betydning for subjektiv fattigdom blant ungdom i Oslo. Tidsskrift for ungdomsforskning . Vol. 18.
Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie (2018). Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress. Tidsskrift for ungdomsforskning .
Malmberg-Heimonen, Ira; Sletten, Mira Åboen; Tøge, Anne Grete; Gyüre, Krisztina; Borg, Elin (2018). Research protocol: Systematic follow-up in order to reduce dropout in upper secondary schools. A cluster-randomised evaluation of the IKO model. International Journal of Educational Research . Vol. 89.
Hegna, Kristinn; Eriksen, Ingunn Marie; Sletten, Mira Åboen; Strandbu, Åse; Ødegård, Guro (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. Bunting, Mette; Moshuus, Geir (Red.). Skolesamfunnet. Kompetansekrav og ungdomsfellesskap. Kapittel 4. s. 75-94. Cappelen Damm Akademisk.
Sletten, Mira Åboen
(2015).
Psykiske plager blant ungdom: sosiale forskjeller og historien om de flinke pikene.
Barn i Norge
.
http://hdl.handle.net/10642/2997