Kort om
Ingunn Eriksen er forsker II ved NOVA, seksjon for forskning om ungdom, skole og ungdomskultur. Hun har hovedfag i engelsk litteratur (2005) og en PhD i kulturstudier (2013) fra UiO. Hennes forskningsinteresser inkluderer ungdoms jevnalderrelasjoner, betydningen av etnisitet og kjønn i unges liv, psykisk helse, skolemiljø og mobbing. Hun har primært jobbet med kvalitative forskningsmetoder, både intervju og feltarbeid.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Humaniora Samfunnsvitenskap Sosialantropologi Sosiologi
Emner
Kjønn Etnisitet Kvalitativ metode Ungdom Mobbing Psykisk helse Skole Skolemiljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Barn og unges fritid i et likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartlegge forskning fra de siste ti år (2008-2018) som på ulike måter behandler barn og unges fritid i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotyper.
-
Foreldres betydning for ungdoms fritidsaktiviteter
Hva betyr ulikhet i familieressurser eller foreldreengasjement for de muligheter barn har til å delta på fritidsaktiviteter?
-
Hvem bruker fritidsklubber og ungdomshus? En kartleggingsstudie
Prosjektet skal kartlegge hva som kjennetegner ungdom som bruker fritidsklubber og ungdomshus med hensyn til faktorer som har betydning for folkehelse.
-
Kjønn og unges fritid
Prosjektet skal utforske betydningen av kjønn for ungdoms aktivitet på fritidsarenaen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Skolemiljøprosjektet: En studie av elevenes psykososiale miljø
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NOVA og AFI en studie av elevenes psykososiale miljø i grunnskolen.
-
Stress og press blant unge i dag
Målet med dette prosjektet er å få dypere innsikt i hvordan og hvorfor ungdom opplever press og stress.
-
Ung i Distrikts-Norge
Dette prosjektet undersøker hvordan ungdomslivet fortoner seg i de minst sentrale områdene i Norge.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Ungdom under korona
Dette prosjektet handler om ungdommenes opplevelser av samfunnets nedstenging under koronapandemien.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eriksen, Ingunn Marie
(2021).
Teens’ dreams of becoming professional athletes: the gender gap in youths’ sports ambitions.
Sport in Society Cultures, Commerce, Media, Politics
.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17430...
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari
(2021).
What are youth sports for? Youth sports parenting in working-class communities.
Sport, Education and Society
.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573...
Eriksen, Ingunn Marie; Seland, Idunn (2020). Conceptualizing Well-being in Youth: The Potential of Youth Clubs. Young - Nordic Journal of Youth Research .
Eriksen, Ingunn Marie
(2020).
Class, parenting and academic stress in Norway: middle-class youth on parental pressure and mental health.
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education
.
https://www.tandfonline.com/eprint/SXQYJMRSUH9EASW...
Eriksen, Ingunn Marie
(2019).
Tough femininities: ethnic minority girls’ aggressive school opposition.
British Journal of Sociology of Education
.
https://www.tandfonline.com/eprint/DW5NVUG3Q6HDBKM...
Eriksen, Ingunn Marie; Huang, Lihong (2019). Discrepancies in school staff’s awareness of bullying: A Nordic comparison. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) . Vol. 3.
Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie; Pedersen, Eirin; Seland, Idunn
(2019).
Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet.
Nordisk Administrativt Tidsskrift
.
Vol. 96.
https://www.researchgate.net/publication/334050810...
Pedersen, Willy; Eriksen, Ingunn Marie
(2019).
Hva de snakker om når de snakker om stress.
Norsk sosiologisk tidsskrift
.
Vol. 3.
http://hdl.handle.net/10852/77440
Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie (2018). Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress. Tidsskrift for ungdomsforskning .
Eriksen, Ingunn Marie; Lyng, Selma Therese (2018). Elevenes psykososiale miljø: Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker i skolemiljøarbeidet. ISBN: 9788245021912. 139 s. Fagbokforlaget.