Kort om
Ingunn Eriksen er forsker ved NOVA, seksjon for forskning om ungdom, skole og ungdomskultur. Hun har PhD i kulturstudier (2013) fra UiO. Hennes forskningsinteresser inkluderer ungdoms jevnalderrelasjoner, betydningen av etnisitet og kjønn i unges liv, psykisk helse, skolemiljø og mobbing. Hun har primært jobbet med kvalitative forskningsmetoder, både intervju og feltarbeid.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Humaniora Samfunnsvitenskap Sosialantropologi Sosiologi
Emner
Kjønn Etnisitet Kvalitativ metode Ungdom Mobbing Psykisk helse Skole Skolemiljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Barn og unges fritid i et likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartlegge forskning fra de siste ti år (2008-2018) som på ulike måter behandler barn og unges fritid i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotyper.
-
Foreldres betydning for ungdoms fritidsaktivitetar
Kva betyr ulikskap i familieressursar eller foreldreengasjement for dei moglegheitene barn har til å delta på fritidsaktivitetar?
-
Hvem bruker fritidsklubber og ungdomshus? En kartleggingsstudie
Prosjektet skal kartleggje kva som kjenneteiknar ungdom som bruker fritidsklubbar og ungdomshus med omsyn til faktorar som har noko å seie for folkehelse.
-
Kjønn og unges fritid
Prosjektet skal utforske betydningen av kjønn for ungdoms aktivitet på fritidsarenaen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Skolemiljøprosjektet: En studie av elevenes psykososiale miljø
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NOVA og AFI en studie av elevenes psykososiale miljø i grunnskolen.
-
Stress og press blant unge i dag
Målet med dette prosjektet er å få dypere innsikt i hvordan og hvorfor ungdom opplever press og stress.
-
Ung i Distrikts-Norge
Dette prosjektet undersøkjer korleis ungdomslivet fortonar seg i dei minst sentrale områda i Norge.
-
Ungdom i Distrikts-Norden: en nordisk kvalitativ longitudinell undersøkelse av bygdeungdoms tilhørighet og framtidshorisonter
Et stort nordisk prosjekt som skal utforske ulike aspekter ved å være ung i rurale strøk i Norden.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Ungdom under korona
Dette prosjektet handler om ungdommenes opplevelser av samfunnets nedstenging under koronapandemien.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari; Langnes, Tonje Fjogstad; Walseth, Kristin
(2023).
The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach.
Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695
Smette, Ingrid; Eriksen, Ingunn Marie (2023). From Gendered Borderwork to Ethnic Boundaries: The Case of Two Norwegian Schools. Oeur, Freeden Blume; Pascoe, C. J. (Red.). Gender replay: On kids, school and feminism. New York University Press.
Eriksen, Ingunn Marie; Andersen, Patrick Lie
(2023).
The gendered district effect: psychosocial reasons why girls wish to leave their rural communities.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2023.2270523
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid
(2022).
Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2144716
Pedersen, Willy; Eriksen, Ingunn Marie
(2021).
Distribution of capital and school-related stress at elite high schools.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1970724
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari (2021). Mapping young Norwegians' self-projects and future orientations. Nico, Magda; Pollock, Gary (Red.). The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course. s. 261-271. Taylor & Francis.
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari; Ødegård, Guro
(2021).
Fire typer ungdomsliv: Ressurser, relasjoner og stedets betydning.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 63-86.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch3
Eriksen, Ingunn Marie
(2021).
Teens’ dreams of becoming professional athletes: the gender gap in youths’ sports ambitions.
Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics.
https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1891044
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari
(2021).
What are youth sports for? Youth sports parenting in working-class communities.
11 s.
Sport, Education and Society.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1894114
Eriksen, Ingunn Marie
(2021).
Duty, discipline and mental health problems: Young people’s pursuit of educational achievement and body ideals.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1925637