Kort om
Ingunn Eriksen er forsker ved NOVA, seksjon for ungdomsforskning. Hun har PhD i kulturstudier fra UiO (2013). Hennes forskningsinteresser inkluderer ungdoms jevnalderrelasjoner, psykisk helse og mobbing, unges fritidsaktiviteter og foreldrerelasjoner, samt betydning av klasse, kjønn og etnisitet. Hun jobber med kvalitative forskningsmetoder og leder det longitudinelle kvalitative forskningsprogrammet Ungdom i endring. Sammen med Mira Aaboen Sletten er hun ansvarlig redaktør for Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Humaniora Samfunnsvitenskap Sosialantropologi Sosiologi
Emner
Kjønn Etnisitet Kvalitativ metode Ungdom Mobbing Psykisk helse Skole Skolemiljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Foreldres betydning for ungdoms fritidsaktivitetar
Kva betyr ulikskap i familieressursar eller foreldreengasjement for dei moglegheitene barn har til å delta på fritidsaktivitetar?
-
Fritida til barn og unge i eit likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartleggje forsking frå dei siste ti år (2008–2018) som på ulike måtar behandlar fritida til barn og unge i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotypar.
-
Kjønn og unges fritid
Prosjektet skal utforske betydningen av kjønn for ungdoms aktivitet på fritidsarenaen.
-
Kven bruker fritidsklubbar og ungdomshus? Ein kartleggingsstudie
Prosjektet skal kartleggje kva som kjenneteiknar ungdom som bruker fritidsklubbar og ungdomshus med omsyn til faktorar som har noko å seie for folkehelse.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Skolemiljøprosjektet: En studie av elevenes psykososiale miljø
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NOVA og AFI en studie av elevenes psykososiale miljø i grunnskolen.
-
Stress og press blant unge i dag
Målet med dette prosjektet er å få dypere innsikt i hvordan og hvorfor ungdom opplever press og stress.
-
Ung i Distrikts-Norge
Dette prosjektet undersøkjer korleis ungdomslivet fortonar seg i dei minst sentrale områda i Norge.
-
Ungdom i Distrikts-Norden: en nordisk kvalitativ longitudinell undersøkelse av bygdeungdoms tilhørighet og framtidshorisonter
Et stort nordisk prosjekt som skal utforske ulike aspekter ved å være ung i rurale strøk i Norden.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Ungdom under korona
Dette prosjektet handler om ungdommenes opplevelser av samfunnets nedstenging under koronapandemien.
-
Unges etablering på boligmarkedet
Prosjektet skal frambringe kunnskap om unges etablering på boligmarkedet, herunder utflytting fra foreldrehjemmet, erfaringer i leiemarkedet og etablering som boligeiere.
-
Unges livssjanser: Hvordan blir ulikhet til gjennom ungdomstida? (LIFECHANCES)
I LIFECHANCES undersøker vi hvordan ulike ungdomsliv gir ulike livssjanser over tid.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Davan, Lars Birger
;
Eriksen, Ingunn Marie
(2024).
Ungdommers levde medborgerskap: Betydningen av klassede foreldrepraksiser under pandemien.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
https://doi.org/10.18261/nost.8.4.4
Eriksen, Ingunn Marie ; Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland (2023). Bakgrunn for temaet Folkehelse og livsmestring. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.
Eriksen, Ingunn Marie
;
Andersen, Patrick Lie
(2023).
The gendered district effect: psychosocial reasons why girls wish to leave their rural communities.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2023.2270523
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Langnes, Tonje Fjogstad
;
Walseth, Kristin
(2023).
The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach.
Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695
Smette, Ingrid ; Eriksen, Ingunn Marie (2023). From Gendered Borderwork to Ethnic Boundaries: The Case of Two Norwegian Schools. Oeur, Freeden Blume; Pascoe, C. J. (Red.). Gender replay: On kids, school and feminism. New York University Press.
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Smette, Ingrid
(2022).
Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2144716
Pedersen, Willy
;
Eriksen, Ingunn Marie
(2021).
Distribution of capital and school-related stress at elite high schools.
Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1970724
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
;
Ødegård, Guro
(2021).
Fire typer ungdomsliv: Ressurser, relasjoner og stedets betydning.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. s. 63-86.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch3
Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari (2021). Mapping young Norwegians' self-projects and future orientations. Nico, Magda; Pollock, Gary (Red.). The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course. s. 261-271. Taylor & Francis.
Eriksen, Ingunn Marie
;
Stefansen, Kari
(2021).
What are youth sports for? Youth sports parenting in working-class communities.
11 s.
Sport, Education and Society.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1894114