Kort om
Jeg er fagansavrlig for tematikken - Dans i skolen - som jeg underviser i for ulike typer lærerstudenter og på ulike nivå. Gjennom studentaktive I tillegg underviser og veileder jeg mastertstudenter med fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk. I mitt doktorgradsarbeid har jeg sett nærmere på barn og unges konstruksjon av mening, identitet og kjønn i en flerkulturell samfunnskontekst. Avhandlingen er en av få studier om break(danc)ing både nasjonalt og internasjonalt.
I dag er min forskning knyttet til:
- Dans i skolen
- Ungdom i dagens samfunn
- Mangfold (med spesielt fokus på etnisitet og kjønn)
- Kroppslig læring
- Undervisning i høyere utdanning
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskapelige idrettsfag
Emner
Kjønn Ungdomskultur Idrettssosiologi Identitet Kjønnsteori Ungdomsforskning Minoritetsungdom
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Langnes, Tonje Fjogstad; Walseth, Kristin
(2021).
This is what I learned about the body on social media: PETE students’ experiences with body pressure and body positivity.
Sport, Education and Society
.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2022642
Langnes, Tonje Fjogstad
(2021).
Transforming Gender Identity Through Breaking.
Dupont, Tyler; Beal, Becky (Red.).
Lifestyle Sports and Identities. Subcultural Careers Through the Life Course. 19.
Routledge.
https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.432...
Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad
(2019).
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen.
Journal for Research in Arts and Sports Education
.
Vol. 3.
https://hdl.handle.net/11250/2653163
Langnes, Tonje Fjogstad (2018). Masculinity constructions among Norwegian male break(danc)ers. European Journal for Sport and Society (EJSS) . Vol. 15.
Langnes, Tonje Fjogstad; Fasting, Kari (2017). Gender constructions in breaking. Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics . Vol. 20.
Fjogstad Langnes, Tonje; Fasting, Kari (2014). The Construction of Meanings in Breaking. Insights from Breakers in Oslo. Nordic Journal of Dance: practice, education and research . Vol. 5.
Fjogstad Langnes, Tonje; Fasting, Kari
(2014).
Identity constructions among breakdancers.
16 s.
International Review for the Sociology of Sport
.
http://hdl.handle.net/11250/279960