Kort om
Jeg har utdanning i fysikk og pedagogikk fra Universitetet i Köln i Tyskland. I tillegg har jeg utdanning i idrettsvitenskap fra den tyske idrettshøgskolen i Köln. Jeg har doktorgrad fra Norges idrettshøgskole i idrettsvitenskap. Doktorgraden er knyttet til fagområdet mangfold, interkulturell læring og fremmedhet.
Metodologisk er jeg opptatt av utvikling av måleinstrumenter, mixed-method approach, konstruktvalidering og intervensjonsforskning.
For tiden jobber jeg med et forskningsprosjekt hvor jeg undersøker hvordan et danningsperspektiv kan bidra til å fremme lærerstudentenes profesjonell utvikling.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Fagdidaktikk Fysikk Idrettspedagogikk og -psykologi
Emner
Friidrett Profesjonell utvikling i lærerutdanning Danning i lærerutdanning Forskningsmetodologi Judo i kroppsøving Svømming
Land
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Esser-Noethlichs, Marc (2022). Bevegelseslæring eksemplifisert i friidrett. Kvikstad, Ingvild (Red.). Motorikk i et didaktisk perspektiv. 12. s. 261-277. Gyldendal Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc; Løndal, Knut (2022). Didactics in Organised Sport and Physical Education in Norway -- Several Concepts with Unclear Boundaries,. Höger, Brigitta; Kleiner, Konrad (Red.). Sports Didactics in Europe History, Current Trends and Future Developments. B. s. 195-216. Waxmann Verlag.
Haugen, Anders L. Hage; Riiser, Kirsti; Esser-Noethlichs, Marc; Hatlevik, Ove Edvard (2022). Developing Indicators to Measure Critical Health Literacy in the Context of Norwegian Lower Secondary Schools. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH) . Vol. 19.
Esser-Noethlichs, Marc (2021). Inkludering i lys av allmenndanning og den kritisk-konstruktive didaktikken. Standal, Øyvind Førland; Rugseth, Gro (Red.). Inkluderende kroppsøving. 8. s. 145-165. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2019). Nye tverrfaglige temaer i et kroppsøvingsfaglig perspektiv. Vinje, Erlend Ellefsen; Skrede, Joar (Red.). Fremtidens kroppsøvingslærer. 3. s. 50-72. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2016). Kvalitativ bevegelseslæring i friidrett. Kvikstad, Ingvild (Red.). Motorikk i et didaktisk perspektiv. 11. s. 223-236. Gyldendal Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2016). Hvordan kan dannelsesprosesser fremmes i kroppsøving? Dannelsens didaktiske dimensjoner eksemplifisert med judo. Vinje, Erlend Ellefsen (Red.). Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. 6. s. 115-142. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc; Midthaugen, Per (2015). Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving - noen fagdidaktiske refleksjoner. Standal, Øyvind Førland; Rugseth, Gro (Red.). Inkluderende kroppsøving. Kapittel 6. s. 96-120. Cappelen Damm Akademisk.
Esser-Noethlichs, Marc (2014). "Svømmingens fysikk" - et tverrfaglig undervisningsprosjekt. Vingdal, Inger Marie (Red.). Fysisk aktiv læring. 9. s. 152-176. Gyldendal Akademisk.
Noethlichs, Marc (2007). Physik und Schwimmen gleichzeitig Ein Beispiel für eine fächerverbindende Unterrichtsreihe. Praxis der Naturwissenschaften. Physik in der Schule.. Vol. 56.