Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Pedagogiske fag
Emner
Læring Psykometri / anvendt statistikk Motivasjon Læringsstrategier Kvalitet i lærerutdanning Digital kompetanse
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Digital kompetanse i lærerutdanning (DiCTE)
Målet med prosjektet er å utvikle digital kompetanse i lærerutdanning gjennom litteraturstudier og innsikt i lærerstudenters digitale kompetanse når de starter og mot slutten av utdanningen.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av alle faser av lærerprofesjonaliseringen.
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Elnes, Magdalena
; Hansen, Joakim Evensen; Lervåg, Arne Ola;
Hatlevik, Ove Edvard
; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2024).
Verbal and non-verbal skills in early childhood: dimensionality, developmental trajectories, and gender differences.
Frontiers in Psychology.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1330334
Hatlevik, Ove Edvard
; Radtke, Ingrid; Utgård, Katrine
(2023).
Exploring educatorsʼ perceived possibilities and obstacles related to access and use of ICT: Revealing the digital divide in Norwegian Adult Education centres.
Nordic Journal of Digital Literacy.
https://doi.org/10.18261/njdl.18.1.2
Smestad, Bjørn
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Johannesen, Monica
;
Øgrim, Leikny
(2023).
Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19.
Heliyon.
Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677
Haugen, Anders L. Hage
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Riiser, Kirsti
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Understanding Critical Health Literacy Among Adolescents: Psychometric Properties of the CHLA Questionnaire in Lower Secondary Schools in Norway.
Journal of School Health.
https://doi.org/10.1111/josh.13352
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2023).
Fostering pupils’ critical health literacy: examining the potential of physical education in lower secondary school.
Frontiers in Sports and Active Living.
Vol. 5.
https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1205716
Rohatgi, Anubha;
Hatlevik, Ove Edvard
; Bjørnsson, Julius Kristjan
(2022).
Supportive climates and science
achievement in the Nordic countries: lessons
learned from the 2015 PISA study.
27 s.
Large-scale Assessments in Education.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1186/s40536-022-00123-x
Ramlo, Siri Husa; Hatlevik, Ove Edvard ; Utvær, Britt Karin Støen (2022). Didaktisk bruk av MOOC som digital læringsressurs innenfor yrkesfaglærerutdanning. Utvær, Britt Karin Støen; Morud, Elin Bø; Hansen, Kari; Rokkones, Klara; Firing, Kristian (Red.). Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag . s. 72-89. Universitetsforlaget.
Haugen, Anders L. Hage
;
Riiser, Kirsti
;
Esser-Noethlichs, Marc
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2022).
Developing Indicators to Measure Critical Health Literacy in
the Context of Norwegian Lower Secondary Schools.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 19.
https://doi.org/10.3390/ijerph19053116
Imenes, Olav Gravir
;
Bjarnø, Vibeke
;
Hatlevik, Ove Edvard
(2021).
Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 15.
https://doi.org/10.5617/adno.8180
Tømte, Karoline; Gudmundsdottir, Greta Björk; Hatlevik, Ove Edvard (2021). Hvordan forstå og forebygge digital mobbing?. Engen, Bård Ketil; Giæver, Tonje Hilde; Mifsud, Louise (Red.). Digital dømmekraft. s. 149-171. Gyldendal Akademisk.