Kort om
Isa Steinmann er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) ved OsloMet – storbyuniversitetet. I forskningen sin bruker hun vanligvis data fra internasjonale storskalaundersøkelser for å finne ut hvordan utdanningssystemer og skoler påvirker elevenes prestasjoner og utdanningsforskjeller. På dette feltet bruker hun gjerne metoder som tar sikte på kausal slutning fra storskalavurderingsdata. En annen del av forskningen hennes undersøker hvordan egenskapene til de internasjonale storskalavurderingene påvirker resultatene deres og interagerer med respondentene.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Å utfordre designprinsippet til spørreskjemaskalaer med blandet-formulerte elementer
Prosjektet fokuserer på designprinsippet å kombinere både positivt og negativt formulerte elementer i spørreskjemaskalaer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Steinmann, Isa; Strietholt, Rolf; Rosén, Monica (2023). International Reading Gaps between Boys and Girls, 1970–2016. Comparative Education Review .
Steinmann, Isa; Strello, Andrés; Strietholt, Rolf (2023). The effects of early between-school tracking on gender segregation and gender gaps in achievement: a differences-in-differences study. School Effectiveness and School Improvement .
Steinmann, Isa; Olsen, Rolf Vegar
(2022).
Equal opportunities for all? Analyzing within-country variation in school effectiveness.
Large-scale Assessments in Education
.
Vol. 10.
http://hdl.handle.net/10852/93525
Strello, Andrés; Strietholt, Rolf; Steinmann, Isa (2022). Does tracking increase segregation? International evidence on the effects of between-school tracking on social segregation across schools. Research in Social Stratification and Mobility . Vol. 78.
Rosén, Monica; Steinmann, Isa; Wernersson, Inga
(2022).
Gender Differences in Achievement.
Nilsen, Trude; Stancel-Piątak, Agnes; Gustafsson, Jan-Eric (Red.).
International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education. 48. s. 1351-1398.
Springer.
http://hdl.handle.net/10852/93649
Steinmann, Isa; Sanchez, Daniel; van Laar, Saskia; Braeken, Johan
(2021).
The impact of inconsistent responders to mixed-worded scales on inferences in international large-scale assessments.
Assessment in education: Principles, Policy & Practice
.
http://hdl.handle.net/10852/90991
Steinmann, Isa; Strietholt, Rolf; Braeken, Johan
(2021).
A Constrained Factor Mixture Analysis Model for Consistent and Inconsistent Respondents to Mixed-Worded Scales.
Psychological methods
.
http://hdl.handle.net/10852/85921
Strello, Andrés; Strietholt, Rolf; Steinmann, Isa; Siepmann, Charlotte
(2021).
Early Tracking and Different Types of Inequalities in Achievement: Difference-in-Differences Evidence from 20 Years of Large-scale Assessments.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
.
Vol. 33.
http://hdl.handle.net/10852/83377
Gladushyna, Olesya; Strietholt, Rolf; Steinmann, Isa
(2020).
Disentangling general achievement levels and subject-specific strengths and weaknesses in mathematics, reading, and science.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
.
http://hdl.handle.net/10852/83376